Nestlé heeft vorig jaar 2,4% minder verkocht in Europa. De merkfabrikant kan niet tippen aan de prognoses en rekent ook volgend jaar op minder groei dan verwacht. Heeft de Nescafé-maker zich verbrand aan de prijsstijgingen?
Volume weer prioriteit
Krijgt Nestlé het moeilijk om consumenten (terug) te lokken na de sterke prijsverhogingen in 2023? De omzet van de Zwitserse groep daalde vorig jaar met 1,5% tot 93 miljard Zwitserse frank (97 miljard euro), wat iets minder was dan analisten verwachtten. De nettowinst steeg wel sterk: met 20% naar 11,2 miljard Zwitserse frank (12 miljard euro). Ook de marges gingen verder omhoog.
Vooral frappant is dat alle groei van prijsverhogingen komt (+7,5%), terwijl de volumes met 0,3% daalden. In Europa daalde het verkochte volume zelfs met 2,4% en kwam de omzet daardoor iets lager uit. Prijsstijgingen van meer dan 10% konden er dus niet voldoende compenseren. In het vierde kwartaal nam het volume wel weer toe met 0,4%.
Voor dit jaar verwacht Nestlé een autonome omzetgroei van ongeveer 4% en een gematigde stijging van de onderliggende operationele winstmarge. Dat is echter minder dan analisten gemiddeld verwachtten. Onder andere bij Barclays vrezen ze dat sommige consumenten wel eens bij huismerken of andere goedkopere alternatieven kunnen blijven. Nestlé-CEO Mark Schneider belooft alvast prioriteit te geven aan “volume- en mixgestuurde groei met meer merkondersteuning” in 2024, terwijl de prijzen zullen kalmeren.