De Amerikaanse voedingsproducent PepsiCo heeft in zijn derde kwartaal betere resultaten neergezet dan verwacht. Dat heeft het te danken aan de sterke groei van gezondere dranken en snacks in de Verenigde Staten.
45 procent omzet uit gezondere voeding
De totale omzet daalde dan wel met 1,9% naar 16,03 miljard dollar (14,3 miljard euro), maar toch bleef die boven wat werd verwacht door de analisten. De nettowinst steeg dan weer van 533 miljoen dollar naar 1,99 miljard dollar (1,8 miljard euro).
PepsiCo wijst er op dat ondertussen 45% van de omzet komt uit de verkoop van producten met minder calorieën, zout of verzadigde vetten. Daarnaast was er sprake van groei in Rusland, China en India, terwijl de resultaten in West-Europa stabiel bleven. De Verenigde Staten zijn wel nog steeds goed voor 60% van de omzet van de groep.
PepsiCo is het bekendst als het bedrijf achter de Pepsi-frisdranken, maar het heeft ook merken als Lays, Cheetos, Aquafina en Gatorade in zijn portefeuille.