Foodtrends spotten op voedingsvakbeurs SIAL: na een lange coronapauze kon het dit jaar eindelijk weer. RetailDetail trok naar Parijs en keerde terug met een tas vol verrassende smaken.
En-en-en
SIAL is en blijft een van de belangrijkste afspraken voor de voedingssector in Europa. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden waren er toch weer zo’n 7000 exposanten op het appel. Die allemaal bezoeken is onbegonnen werk maar we deden toch een poging om de belangrijkste krachtlijnen op het spoor te komen.
Trends? Eigenlijk zie je dat voedingsfabrikanten op àlle fronten alert moeten blijven. Voeding moet en zal lekker zijn, maar ook gezond, natuurlijk, makkelijk, betaalbaar, plantaardig en duurzaam. Een lage ecologische voetafdruk hoort er gewoon bij. Het is een en-en-enzovoortverhaal. Dus laten bijvoorbeeld vleeswarenfabrikanten de gecontesteerde nitrieten voor wat ze zijn. Dat een vleesconcern als Zandbergen in zee gaat met Beyond Meat, of dat een zuivelboer als Valio ook plantaardige kaas gaat maken, hoeft ook niet te verbazen.
Gezond en functioneel
Functionele voeding is terug van nooit weggeweest, maar dan liefst wel met natuurlijk ingrediënten. Zogenaamde superfoods als spirulina of ginseng bijvoorbeeld. We zien zonnebloemolie met verrijkt met zink, Briten, een 100% natuurlijk drankje dat de focus en productiviteit zou verbeteren. Of Care Lab Divas: drankjes gericht op een vrouwelijk publiek, met de belofte van een energieshot, een moment van rust, ondersteuning van de immuniteit, enzovoort.
Gezond snoepen met de Nutri-Score A? Dat kan. Al valt te verwachten dat we over die Nutri-Score of haar mogelijke opvolger nog heel wat zullen horen de komende maanden en jaren. Alcoholarme en alcoholvrije dranken: uiteraard! Mocktails, bubbels, aperitieven, sterkedranken zonder sterkedrank… Verfrissende maté (een soort ijsthee op basis van de matéplant) blijkt een trend. En bubbelthee, uiteraard. Zelf bruiswater maken, daar heb je overigens geen toestel en schaarse CO2 voor nodig: gewoon zakjes Bubble It toevoegen en klaar. Op basis van kaliumbicarbonaat, zo blijkt: bakpoeder, ongeveer. Zo eenvoudig kan het zijn.
Puur plantaardig
Ondanks signalen dat de consumptie van vleesvervangers weer wat vertraagt – onder andere wegens de prijs – blijft het aanbod plantaardige alternatieven flink groeien. Producenten van vleesvervangers haasten zich om te benadrukken dat er geen soja in zit. Erwten zijn het plantaardige ingrediënt van het moment, maar ook zwammen en andere fermentatieprocessen zijn veelbelovend.
Vooral veganistische alternatieven voor zuivel en vis lijken in de lift te zitten. Na Garden Gourmet komt bijvoorbeeld ook Wunderfish met een plantaardige tonijn op de markt, genaamd Tu-Nah. Het Nederlandse Monkeys by the Sea heeft een compleet assortiment vis- en garnaalalternatieven, van salades tot fishsticks.
Een mooi startupverhaal is dat van het Belgische kaasalternatief Chizou. Ook Belgisch: Quin’oat, een melkalternatief op basis van lokale quinoa en haver. Het Franse Aberyne komt met duurzame en plantaardige ‘Foie Green’. Narayan Foods van zijn kant verbaast de wereld met de eerste bijenvrije honing. Het is geen suikersiroop, wel een plantaardig product dat niet alleen qua smaak en textuur maar ook qua gezondheidseigenschappen – met dezelfde antioxidanten – haast niet van echte honing te onderscheiden is, zegt de fabrikant. Sterk.
Smaak, smaak, smaak
Lekker moet voeding altijd zijn. Innoveren met smaken en texturen oogt misschien niet altijd even spectaculair maar het is en blijft toch essentiëel voor de voedingsindustrie. Gearomatiseerde oliën, gefermenteerde fruitsnacks, chips met exotische specerijen, kokosaminos (een smaakmaker op basis van de kokosbloem), krokante zeewierstukjes… En helemaal onweerstaanbaar: de N’Ice Burger die precies is wat je denkt dat het is: vanille-ijs met stukjes Belgische chocolade tussen een warm zoet broodje. Belgische uitvinding!
Korea is hip
Korea was een blikvanger onder de vele landenstands. Kimchi is een al even grote hit als K-pop, maar Zuid-Korea toonde op SIAL dat het nog veel meer in z’n mars heeft: van zeewiersnacks en gesofisticeerde theedrankjes tot voorverpakte koffieshots en de allereerste plantaardige collageen, een bron van proteïne die tot voor kort enkel uit dierlijke producten werd gehaald maar nu dus helemaal vegan kan. In handige porties om on the go je eiwitopname op peil te houden. Meteen ook goed voor een Innovation Award, net als gevriesdroogde Kimchi in handige blokken. Water toevoegen en je hebt gewokte kimchi. Gewoon verbrokkelen als smaakmaker over je lunch kan ook. Smakelijk!