Voorzichtigheid geboden
Toch is het nieuws van de WSJ met de nodige voorzichtigheid te nemen. De zakenkrant meldt zelf dat het project zich nog in een “zeer voorbarig stadium” bevindt en dat Carrefour al evenmin een zakenbank onder de arm heeft genomen.
Ook het Franse LSA wijst erop dat China officieel niet in de etalage staat en dat CEO Georges Plassat in een exclusief interview met hen had benadrukt dat de “grote desinvesteringen achter de rug” waren. Op de vraag of hij nog activa wou afstoten, klonk het antwoord toen: “Gaan we overal in dezelfde situatie blijven zitten? Dat is niet zeker. Maar ik heb geen behoefte en al evenmin zin om nog belangrijke activa te gelde te maken.”
Nummer 4 in China
Nog steeds volgens dezelfde bron zou Carrefour de opbrengst van de operatie willen benutten om zijn expansie op de Chinese markt te versnellen. Volgens Euromonitor heeft de Franse gigant slechts 6,9% marktaandeel in het enorme land; in 2006 was dat nog 9,1% – een trend die topman Plassat zo snel mogelijk gekeerd wil zien.
Carrefour is momenteel in China het nummer vier, met een omzet van 6,4 miljard euro in 2012 (8% van de groepsomzet). De marktleider, Sun Art Retail Group, is met een marktaandeel van 13,6% in China bijna twee keer zo groot als de Fransen.