De Duitse mededingingsautoriteiten hebben verschillende supermarktketens beboet voor prijsafspraken. Zo hielden Edeka, Metro en Netto de prijzen van verschillende bieren kunstmatig hoog. Ook AB InBev werd genoemd in het dossier.
Gecoördineerd door AB InBev
Het Duitse onderzoek is al sinds januari 2010 aan de gang en bereikt nu stilaan zijn hoogtepunt. Alles samen werden er al 242 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Edeka, Metro en Netto werden beboet voor prijsafspraken die tussen 2006 en 2009 werden gemaakt rond enkele bieren van AB InBev. Dat ontsnapte zelf aan boetes, omdat het besloot mee te werken aan het onderzoek. De brouwer en de supermarktketens zouden de voorbije jaren kunstmatige prijsstijgingen hebben gecoördineerd. Door de tussenkomst van AB InBev moest de prijsstijging bij de verschillende ketens tegelijk gebeuren.
Ook Rewe maakte deel uit van het kartel, maar net als AB InBev besloot het om mee te werken aan het onderzoek, waardoor het zonder boete wegkomt. Metro heeft in een reactie al laten weten dat de prijsafspraken werden gemaakt bij een tak van het bedrijf die sindsdien al gesloten is.
Ook Lidl en Rossmann werden beboet: de eerste had prijsafspraken gemaakt rond de snoepjes van Haribo, terwijl Rossmann de prijzen van de koffieproducten van Melitta kunstmatig hoog had gehouden.