Georges Plassat, CEO van de Franse supermarktketen Carrefour, heeft in een interview aangegeven dat hij nog gelooft in een toekomst voor fysieke winkels. Volgens hem moeten digitaal en fysiek elkaar in de toekomst aanvullen.
“Fysiek netwerk is de basis”
In een interview met de Franse krant Les Echos zegt Plassat dat het ook in het digitale tijdperk nodig is om in fysieke filialen te blijven investeren. “Het fysieke netwerk is de essentiële basis”, zegt hij. Hij stelt dat de klant in de foodsector op zoek is naar contact, advies en service en dat ze die nog steeds het beste kunnen vinden in de fysieke winkels. “Wie droomt er bovendien van een wereld waarin iedereen afgezonderd thuis zit en alles via schermpjes bestuurt?”, voegt hij er aan toe.
Hij is er tevens van overtuigd dat in de toekomst de prijzen van leveringen zullen stijgen, omdat enkel zo een duurzaam model kan worden gecreëerd. Volgens Plassat zullen online winkels de fysieke filialen niet uitroeien, maar zullen ze bijdragen tot de evolutie ervan. Ook de aankoop van ‘pure player’ Rue du Commerce past in die strategie. Carrefour wil zijn klanten immers zoveel mogelijk opties aanbieden.