Carrefour heeft een lastige eerste jaarhelft achter de rug, maar maakt zich strijdlustig op voor de cruciale eindejaarsperiode: “We gaan onze objectieven bereiken”, zegt topman Geoffroy Gersdorff.
Assortiment in beweging
De CEO stond de pers te woord op het Carrefour Salon, de grote eindejaarsbeurs waar de afgelopen twee dagen tweeduizend medewerkers van 720 winkels kwamen kennismaken met de nieuwe producten, concepten en commerciële acties voor het najaar. De komende vier maanden zijn immers een cruciale periode: ze zijn elk jaar goed voor één derde van de jaaromzet.
Dat het accent tijdens de beurs op de huismerken lag, hoeft niet te verwonderen. “Eén op twee producten die we in onze winkels verkopen, is een Carrefourmerk,” aldus de topman. “We hebben het aanbod uitgebreid en de producten verbeterd. Ons assortiment is voortdurend in beweging: we hebben de afgelopen jaren wel zesduizend referenties geschrapt en er tweeduizend nieuwe toegevoegd om in te spelen op de verwachtingen van de klant, die tegenwoordig echt een ‘moving target’ is, lastig in het vizier te houden”.
Zondagsopeningen doen pijn
Innovatie is een belangrijke hefboom voor Carrefour: “We zetten in op ons biologisch en plantaardig aanbod, proteïnerijke producten en een eersteprijsgamma. We houden rekening met de verschillen tussen noord en zuid, tussen stedelijke en landelijke gebieden. Er zijn bij ons geen twee winkels met identiek hetzelfde assortiment: op basis van de data die onze Bonuskaart oplevert, bedienen we de lokale noden.”
Toch was de eerste jaarhelft moeilijk voor Carrefour. Het Delhaize-effect is uitgewerkt en de markt is ingrijpend veranderd. De toename van zondagsopeningen bij de gefranchiseerde filialen van Delhaize en de door Intermarché overgenomen winkels van Mestdagh heeft een impact op de omzet. “Maar er zijn geen excuses”, zegt de CEO. “We doen er alles aan om ons marktaandeel te bestendigen. We hebben nog nooit zoveel winkels geopend als in de eerste jaarhelft: twintig nieuwe vestigingen, terwijl we er ook zestig hebben vernieuwd.” Bovendien is de retailer erin geslaagd de logistieke problemen achter zich te laten: de servicegraad zit op een recordniveau.
“Weer over kwaliteit praten”
E-commerce was lang een lastig verhaal voor Carrefour, geeft Gersdorff toe, maar de laatste maanden ziet de retailer hier een groei met 40%. “We winnen marktaandeel dankzij de combinatie van onze vier oplossingen: afhalen in de Drive, bezorgen aan huis, ‘fast delivery’ en ‘quick commerce’, waar we dankzij onze samenwerking met Deliveroo, Takeaway.com en Uber Eats nu marktleider zijn. Maar met de winkeldichtheid in België geloof ik niet in een explosie voor e-commerce. Het is een additionele dienst.”
Daarnaast blijft koopkracht een prioriteit: “De voedingsinflatie daalt, maar de algemene inflatie blijft stijgen. Daarom hebben we meer dan 2500 referenties in prijs verlaagd, al willen we niet de goedkoopste zijn: wij hebben andere troeven, zoals het grootste assortiment, de meeste promo’s, vis en vlees in bediening, enzovoort. Nadat het twee jaar over de prijzen gingen, willen wij weer over kwaliteit praten.”
“Geen twijfels”
En de cijfers? De afgelopen twee jaar was Carrefour België niet rendabel. Het objectief voor 2024 is om minstens break-even te draaien, geeft Gersdorff nog mee: “We werken op kosten en op marges, maar we blijven ook investeren, met een capex van meer dan 80 miljoen euro voor de winkels en de IT. Ik heb geen twijfels over Carrefour in België: we hebben ons eigen strategie, de eerste positieve resultaten worden zichtbaar, we gaan ons objectief bereiken.”
Geoffroy Gersdorf spreekt op het FMCG & Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co op 10 oktober in Antwerpen. Ook Lidl, Faitrade Belgium, Perfetti Van Melle, Nationale Loterij en Impaqtr delen er waardevolle shopper marketing inzichten. Tickets bestellen kan via de knop hieronder.