Walmart ziet voor het zevende kwartaal op rij zijn verkoop in de VS dalen. Die ontgoocheling ten spijt stegen de wereldwijde omzet en de winst wel. Dit laatste laat analisten toe om te voorspellen dat Walmart nog voor het einde van 2015 de mooie mijlpaal van een half biljoen dollar zal bereiken. Walmart houdt zo zijn positie als wereldmarktleider stevig vast.
Walmart ziet verkoop in VS dalen…
De grootste retailer ter wereld, Walmart, kondigde gisteren aan dat zijn verkoopscijfers voor het zevende kwartaal op rij gezakt zijn. Ondanks eerdere positieve voorspellingen ging er toch 0,5% van de omzet af: van november tot januari bedroeg die nog 71,1 miljard dollar (52 miljard euro). De zogenaamde “vergelijkbare omzet” (waarbij enkel gekeken wordt naar winkels die minstens een jaar open zijn) zakte zelfs met 1,8% tegenover het jaar voordien, en dit ondanks de economische heropleving.
Walmart verwijst hiervoor naar de zware concurrentie met prijsvechters, waarop het voorlopig geen antwoord lijkt te vinden. Het concern gaf toe dat hun beleid om minder keuze aan te bieden in de winkels alvast niet het goede was, en kondigt aan tijdelijke promoties meer te zullen laten vallen voor het concept “elke dag een lage prijs”.
Ondanks de omzetdaling steeg de winst wel, met 4,3% naar 5,02 miljard dollar (3,7 miljard euro) – oftewel 1,70 dollar (1,24 euro) per aandeel. Uit de internationale tak van Walmart kwamen ook positieve geluiden: die deden de inkomsten met 2,5% stijgen tot 115,6 miljard dollar (84 miljard euro). Dit was echter nog steeds nipt onder de algemeen aanvaarde voorspelling van 116,5 miljard dollar.
…maar stevent wel af op mooie mijlpaal.
Mede dankzij de alsmaar groeiende markt in de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) zou Walmart wereldwijd jaarlijks met 4,7% moeten groeien tot 2015. De internationale voedingsmarktanalyst IGD voorspelt dat Walmart tegen dan meer dan een half biljoen dollar zou omzetten, zowat 360 miljard euro.
Zo zou de keten wereldwijd nog wel eventjes de grootste retailer ter wereld blijven, ondanks de veel sterkere groei van Tesco (7,5% per jaar). Ook de andere leden van de “Grote 4”, Carrefour en Metro, zouden niet in de buurt komen.
Desalniettemin waarschuwt de topvrouw van IGC, Joanne Denney-Finch, voor de verlokkingen van de BRIC-landen: “De snelle urbanisatie en de groeiende middenklasse daar zorgen voor veel opportuniteiten en wereldwijde retailers zullen moeten zorgen dat ze mee zijn met die groei. Toch mogen ze zeker nooit hun thuismarkten (Noord-Amerika en West-Europa, MR) verwaarlozen: die zorgen immers nog steeds voor het leeuwendeel van de verkoop.”