“Schrijnende toestanden bewezen”
GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch heeft samen met Sabrina Gurtner, zijn Zwitserse collega van Tierschutzbund Zürich, een ontluisterend rapport gepresenteerd over de invoer van Amerikaans paardenvlees naar Europa. Dat rapport en de bijbehorende beelden bewijzen de schrijnende toestanden waarin de paarden worden opgekocht, getransporteerd en geslacht.
“Deze beelden staan in schril contrast met de verklaringen van de supermarkten, die maar blijven beweren dat de import van het paardenvlees voldoet aan de normen van de EU”, zegt de dierenrechtenactivist.
“Supermarkten laten zich rad voor de ogen draaien”
De Europese Unie voert jaarlijks 26.450 ton paardenvlees in uit de Verenigde Staten, Canada, Uruguay, Mexico en Argentinië. Daarvan komt liefst 17.000 ton in ons land terecht. “België is de draaischijf voor de verdeling van paardenvlees in Europa“, stelt Michel Vandenbosch.
Niet alleen zijn de belangrijkste importbedrijven Belgisch (Equinox, Velda, De Nil, Multimeat en Chevideco), zij leveren ook aan zo goed als elke supermarkt in ons land. “Op Lidl na, dat sinds de vorige onthullingen helemaal geen vers paardenvlees meer verkoopt omdat tot nader order het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd”, klinkt het bij GAIA.
“Colruyt verkoopt enkel nog paardenvlees uit Roemenië, maar vorig jaar onthulde GAIA dat ook daar wantoestanden schering en inslag zijn. De grootwarenhuisketens die wel nog Latijns-Amerikaans paardenvlees verkopen (Aldi/Renmans, Carrefour, Cora, Delhaize, Makro, Match, Intermarché en Spar) gaan ervan uit dat elk stuk paardenvlees uit Latijns-Amerika getraceerd kan worden en dat dus bekend is waar het precies vandaan komt. Maar niets is minder waar”, aldus nog GAIA.
Overleg met supermarkten al gepland
In een reactie stelt discounter Lidl “niet verrast te zijn” door de onderzoeksresultaten die GAIA bekendmaakte. “Wij verkopen nu al een drietal jaar geen paardenvlees meer, net omwille van problemen met de traceerbaarheid van het vlees. Dat is een keuze die we louter vanuit onze dierenwelzijnspolitiek motiveren. De resultaten van GAIA vormen voor ons een bewijs dat we de enige juiste beslissing genomen hebben”, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.
De winkelketen roept alle andere spelers op om “net als Lidl, geen paardenvlees meer te verkopen. Wij hopen dat dit onderzoek alsnog iets is in beweging kan zetten.” En daar ziet het wel naar uit, want er is al overleg gepland tussen GAIA en de ketens Intermarché (vandaag), Makro en Cora (morgen) en Carrefour, Renmans en Delhaize (later deze maand).