Een week waarin de voedingssector aan de alarmbel trok en de supermarktoorlog een opmerkelijk slachtoffer eiste: RetailDetail Food blikt terug.
Goed en slecht nieuws
Hoe zou het nog zijn met onze voedingsindustrie tegenwoordig? Goed en niet goed, vernemen we. De sector legde de afgelopen tien jaar een mooi parcours af en de uitvoer blijft stijgen, maar de toekomst ziet er onzeker uit als gevolg van de Russische boycot en de Brexit. Die Britse uittocht is nochtans niet voor iedereen slecht nieuws: met name Aldi en Lidl zouden ervan kunnen profiteren, zo blijkt. Tot spijt van wie het benijdt.
Want geen supermarktoorlog zonder slachtoffers, zo is het toch? In Griekenland bijvoorbeeld ging Carrefour-franchisé Marinopoulos onderuit. Vorig weekend viel in Neerpelt Alvo C&B al om, amper twee maanden na de feestelijke opening. Erg jammer, want het was een mooie winkel én het betekende een zware investering. Tja, prijsperceptie is een raar beestje waarmee je maar beter rekening houdt als je per se de deuren wil openen naast een Colruyt, een Aldi en een Albert Heijn.
Zeker, dit verhaal roept heel wat vraagtekens op, maar bij C&B laten ze zich niet ontmoedigen: de plannen voor de opening van een bijkomende vestiging in Dilsen-Stokkem houden stand. Ze kunnen het aangekochte meubilair dus gewoon verhuizen.
Geld en gezondheid
Over prijsperceptie gesproken: groenten en fruit worden in de supermarkt tegen een veel te lage prijs verkocht, vernamen we afgelopen week. Waarom? Omdat de milieu-impact niet verrekend wordt. Uiteindelijk betalen we die toch, maar dan in de vorm van belastingen én een hypotheek op de toekomst. Verschillende supermarktketens zullen voortaan de werkelijke kost van landbouwproducten tonen aan hun shoppers, onder het motto ‘bio is niet te duur, het zijn de andere producten die te goedkoop zijn.’ Dat doet ook Bio-Planet, dat zopas zijn twintigste winkel opende.
Is ook suiker te goedkoop? In elk geval zorgt de suikertaks er niet voor dat we minder frisdranken kopen: er is gewoon een verschuiving, deels naar de harddiscounters en deels naar het buitenland. Op onze gezondheid heeft dat dus geen impact. Hallo, mevrouw De Block? Gelukkig zijn er nog bedrijven die wél aan onze gezondheid denken. Nestlé bijvoorbeeld: de nieuwe CEO heeft hoegenaamd geen ervaring in de voedingssector, maar des te meer in die van de gezondheid. Dat kan geen toeval zijn.
Koekjes en bier
Bij Danone gaan ze dan weer voluit voor de smaak, met een participatie van 40% in een koekjes- en yoghurtmerk dat vooral lékkere producten op de markt brengt en daarmee ook al Starbucks wist te verleiden. Ook lekker: Mondelez wil Hershey overnemen, maar Hershey wil (nog) niet.
AB InBev is dan weer blij omdat de overname van SABMiller de zegen krijgt van de Zuid-Afrikaanse concurrentiewaakhond, al koppelt die er wel enkele voorwaarden aan. Minder blij zijn ze in Leuven ongetwijfeld met het onderzoek dat de EU instelt naar inbreuken op de mededingingsregels door de brouwer. Zo is het altijd wat. Het zal de supporters van de Rode Duivels er vanavond niet van weerhouden om een blik Jupiler open te trekken, vermoeden we. Tot volgende week!