De West-Vlaamse diepvriesgroentenreus Ardo koerst vooralsnog vlotjes door de coronastorm. In het boekjaar dat eindigde op 30 juni van vorig jaar (de eerste lockdown inbegrepen, dus) steeg de nettowinst met 14 procent tot 16 miljoen euro.
Hamsterproduct
Dat een voedingsbedrijf de coronacrisis goed doorstaat, lijkt misschien evident. De lockdown betekent niet dat we plots minder eten. Maar ook Ardo werd getroffen door de lockdown in de horecasector. Het foodservice-kanaal van Ardo zag daardoor de verkoop met een kwart terugvallen.
Maar gelukkig is Ardo ook aanwezig in de diepvriesrayons van de supermarkten. Diepvriesvoeding bleek ook een populair hamsterproduct, ‘maar dat effect ebde snel weg’, zegt topvrouw Gabrielle Kalkwijk aan De Tijd. Maar het bedrijf stelde vast dat heel wat klanten diepvriesgroenten ‘herontdekten’ omdat ze meer zelf moesten koken.
VLM Foods
Daarnaast blijkt de overname van de Amerikaanse sectorgenoot VLM Foods een schot in de roos. Die divisie zag volgens Kalkwijk ook de omzet en de winst toenemen, zonder evenwel details over de cijfers te lossen.
Naar de toekomst toe ziet Kalkwijk nog aardig wat kansen om te winstgevendheid verder op te krikken. Om te beginnen door de synergievoordelen tussen Ardo en VLM Foods maximaal te benutten. Maar ook elders in het bedrijf liggen nog verschillende werven te wachten om de efficiëntie te verbeteren. Kalkwijk verwijst onder meer naar de logistiek en de IT-systemen, die nu nog niet geuniformiseerd zijn over de verschillende divisies.
In de marge van de cijfers raakte ook bekend dat Ardo twee nieuwe onafhankelijke bestuurders aan boord hijst. Het gaat om Conny Vandendriessche (House of HR) en Jan Vander Stichele, de voorzitter van koekjesbakker Lotus Bakeries.