Frites Atelier, het fast-casualconcept van Sergio Herman, wil tegen 2030 aanwezig zijn in alle hoofdsteden van Europa. In verschillende landen heeft het bedrijf al gesprekken aangeknoopt met potentiële franchisepartners.
“Vergevorderde gesprekken”
Vandaag heeft Frites Atelier vestigingen in Antwerpen, Brussel, Gent en Roosendaal, maar de ambitie reikt heel wat verder: tegen 2030 wil het merk niet enkel uitbreiden naar alle Europese hoofdsteden, maar ook naar Azië. Het bedrijf heeft al een overeenkomst gesloten met een partner in het Verenigd Koninkrijk en er zijn vergevorderde gesprekken gaande met potentiële partners in Turkije en in de Verenigde Arabische Emiraten.
Drijvende kracht achter de internationale uitbreidingsplannen van het merk is Laurens Hompes, een medeoprichter van kledingmerk Scotch & Soda, dat hij in 2011 verkocht aan een Amerikaans investeringsfonds. “Zijn ondernemersgeest en ervaring in de internationale retail- en zakenwereld zijn essentieel voor de wereldwijde expansie van Frites Atelier”, zegt het persbericht.
Helemaal nieuw zijn de internationale ambities van Frites Atelier overigens niet: vorig jaar al was er sprake van een partner in Turkije. Expansie in de Benelux verliep de afgelopen jaren met horten en stoten: vestigingen in Utrecht en Arnhem gingen dicht, plannen voor Maastricht werden nooit concreet.