Japanse markt is de boosdoener
De sluiting van de Frisk-vestiging in Haasrode is gisteren door de directie van het Italiaans-Nederlandse moederbedrijf Perfetti Van Melle tijdens een bijzondere ondernemingsraad meegedeeld aan het personeel. De vestiging in Haasrode is gespecialiseerd in de verpakking van de Frisk-tabletjes voor de Europese en vooral de Japanse markt, maar de vraag op de Japanse markt blijft dalen terwijl de concurrentie in de markt van de mint-tabletjes blijft groeien.
“Ondanks vele technische en operationele verbeteringen uitgevoerd aan de verpakkingslijnen in Haasrode om de efficiëntie en het rendement van de verpakkingslijnen te verhogen, bleven de kosten van het produceren van de Frisk producten voor de Japanse markt toenemen, terwijl de vraag vanuit deze belangrijke markt bleef dalen”, aldus de directie. En dus verhuist alles naar Japan.
Tijdens de personeelsvergadering na de bekendmaking van het nieuws reageerden de werknemers zeer emotioneel. “Van spontane acties is momenteel echter geen sprake en wij denken dat het ook beter is het verloop van de onderhandelingen af te wachten vooraleer hiertoe over te gaan”, zegt vakbondssecretaris Bert Verhoogen (ABVV) bij persbureau Belga. De onderhandelingen met de directie starten volgende week woensdag.
De suikervrije powermints van Frisk werden ruim 25 jaar geleden bedacht door een Belgische ondernemer en een farmaceutisch bedrijf. Het merk maakt sinds 1995 deel uit van de Perfetti Van Melle Group. Met merken als Mentos, Chupa Chups, Frisk en Fruittella is de Italiaans-Nederlandse groep het wereldwijde nummer drie van de suikerverwerkende bedrijven. In de Benelux heeft Frisk twee productievestigingen: de vestiging in Leuven (die dus op termijn dicht gaat) concentreert zich op verpakking en logistiek, het basisproduct wordt aangemaakt in het Nederlandse Sittard.