Zuivelreus FrieslandCampina verwerkte in de eerste helft van 2024 minder melk. Ook de omzet zakte. Toch steeg de winst sterk, sinds het Nederlandse bedrijf reorganiseerde.
Minder melk
De netto-omzet daalde met 6,7% naar 6,4 miljard euro: een terugval die grotendeels te wijten is aan lagere melkprijzen en negatieve valuta-effecten. Zonder deze wisselkoersinvloeden zou de omzetdaling 2,9% bedragen. FrieslandCampina verwerkte 4,7 miljard kilogram melk van zijn leden-melkveehouders, een daling met 3,2%.
Er is wel een forse opsteker: het zuivelconcern noteerde een bedrijfsresultaat van 301 miljoen euro, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de 47 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat verbeterde eveneens fors en steeg naar 183 miljoen euro, vergeleken met amper 8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2023. Over het hele jaar 2023 had FrieslandCampina zelfs 149 miljoen euro nettoverlies geleden.
Grote herstructurering
De winstgroei komt naar eigen zeggen voort uit een verbeterde volumemix, lagere voorraaddruk en strikte kostenbeheersing binnen de ‘Expedition 2030’-strategie. Begin vorig jaar sloot het bedrijf zijn Limburgse kaasfabriek en verdwenen 1.900 banen in een herstructurering. Zowat de helft van de Nederlandse jobs ging op de schop.
FrieslandCampina wil verder zijn productieprocessen optimaliseren en zijn melkverwerkingscapaciteit uitbreiden. Eind vorig jaar kondigde de melkproducent een belangrijke fusie aan met Belgische sectorgenoot Milcobel. Het bedrijf blijft waakzaam voor economische onzekerheden en marktvolatiliteit, aldus CEO Jan Derck van Karnebeek, maar heeft vertrouwen in zijn strategische koers.