FrieslandCampina schrapt zo’n duizend banen, omwille van de coronacrisis. Vooral Nederland, België en Duitsland worden getroffen door de besparingsronde.
Vrees voor toekomst horeca
Melkproducent FrieslandCampina moet fors gaan besparen: door de coronacrisis valt de omzet in de horeca en bij cateraars weg, terwijl ook de gesloten grens tussen Hongkong en China voor problemen zorgt bij de belangrijke export. Belgisch topman Jeroen Van de Broek gaf in een interview met RetailDetail eerder inderdaad te kennen dat de out-of-homemarkt is ingestort en vreest dat “de horecasector nooit meer zal worden wat hij was”. Het zuivelmerk zou in de volgende jaren sowieso besparingen in gang hebben gezet, maar nu gebeurt het dus sneller en ingrijpender.
Ongeveer duizend jobs worden geschrapt, zowel in het management als in de productieafdelingen. Daarbij worden vooral medewerkers in Nederland, België en Duitsland getroffen, aangezien dat ook de kernmarkten zijn waar de winstmarges het meest onder druk staan. Het bedrijf probeert naakte ontslagen zoveel mogelijk te vermijden, onder meer door medewerkers niet te vervangen en via overplaatsingen, maar gedwongen vertrekken vallen volgens AD toch niet uit te sluiten.
De perfecte storm
CEO Hein Schumacher meent dat de zuivelproducent in een “perfecte storm” is terecht gekomen en dat de ingrepen noodzakelijk zijn, ook om de leden-melkveehouders een goeie prijs te blijven geven. De herstructureringen zouden geen impact hebben op de boeren: het afgenomen volume melk blijft hetzelfde. Wel zullen er dit jaar aan het senior management geen langetermijnbonussen worden uitgekeerd.
Het bedrijfsresultaat zal in 2020 “negatief worden beïnvloed” door de herstructureringskosten, geeft Schumacher toe. Waar de ontslagen precies vallen is nog niet bekendgemaakt: FrieslandCampina telt zo’n 24.000 medewerkers in 36 landen. In Nederland heeft het bedrijf bijna 8.000 medewerkers, in België zijn zowat 1.500 mensen tewerkgesteld.