Alibaba’s supermarktketen Freshippo (het vroegere Hema Fresh) breidt snel uit dankzij nieuwe winkelconcepten. Buurtwinkels, winkelcentra en zelfs de vertrouwde Chinese versmarkten stopt Alibaba in een digitaal jasje. Een indrukwekkend filmpje laat mooi zien hoe de concepten totaal verschillen, maar toch dezelfde insteek hebben.
Alles binnen het uur aan huis
Freshippo is hoe Alibaba de toekomst van de foodretail ziet: een perfecte mix van online en offline, van technologie en menselijke beleving. De formule werd in 2016 voorzichtig gelanceerd onder de voor Westerlingen verwarrende naam Hema Fresh, als antwoord op Amazon Go. Ondertussen heeft de keten 200 vestigingen, een naar Chinese standaarden beperkte hoeveelheid, maar vandaag gaat de formule vol op het gaspedaal staan.
Onder de naam Freshippo lanceerde de Chinese retailreus vorig jaar vijf verschillende nieuwe formats voor haar supermarkten, die variëren van geautomatiseerde afhaalrestaurants tot versmarkten en een heus winkelcentrum. Alibaba maakt een duidelijk onderscheid tussen de verschillende locaties, met naast de hiërarchie van de steden (grote, welvarende steden versus steden in de ‘onderlaag’) ook een aangepast aanbod voor de woonwijken en de zakendistricten.
Zo is er sinds november de eerste ‘Freshippo Mall’ in de stad Shenzhen, een winkelcentrum van 40.000 m² over drie verdiepingen, waar behalve voedsel ook entertainment, kinderactiviteiten en horeca te vinden zijn. Opvallend is dat alle producten er ook binnen het uur aan huis geleverd kunnen worden binnen een straal van drie kilometer. Het achterliggende idee is van Freshippo ook een one-stop-shop én een ‘gemeenschapsbouwer’ te maken.
Met de smartphone naar de versmarkt
Voor meer residentiële buurten zijn er de versmarkten “Freshippo Farmers’ Markets”, waar Alibaba de traditionele overdekte markten een modern jasje geeft, met digitale kassa’s en thuislevering binnen het halfuur. In de binnensteden waar nog geen supermarkten van de formule te vinden zijn, vult de keten het aanbod dan verder aan met fulfilmenthubs “Freshippo Station”, die vooral online bestelde verse voeding leveren binnen een straal van anderhalve kilometer.
Dichterbij het traditionele supermarktconcept liggen de buurtwinkels van Freshippo Mini, die met een gemiddelde van 300 à 500 m² zo’n tien keer kleiner zijn dan de standaardsupermarkt, maar zich vooral focussen op minder welvarende steden waar producten van hoge kwaliteit minder toegankelijk zijn, aldus Alibaba zelf. Met dit soort gemakswinkels wil de retailgroep zelfstandige ondernemers aantrekken die vandaag hyperlokale kruidenierszaken openhouden.
Omdat ook in China ‘blurring’ een trend blijkt te zijn, openen in steeds meer Freshippo-supermarkten verder nog hoogtechnologische ‘on-the-go’-restaurants. Freshippo F2 – voluit “Fast and Freshly Made” – biedt kantoorbedienden in de stadscentra lunch en snacks in buffetvorm, terwijl “Freshippo Pick’n Go” stedelingen de hele dag door ontbijt uit de automaatmuur laat halen.
“Blauwdruk voor de rest van de wereld”
Ondanks de verschillen hebben alle concepten minstens één ding gemeenschappelijk: ze huldigen het principe van New Retail, de overtuiging van Alibaba dat de digitalisering zich ook in de fysieke retail moet doorzetten. E-commerce kan niet zonder winkels, noch omgekeerd, hebben de Chinezen begrepen. Zo zet Freshippo een resolute “mobile first”-aanpak door, waarbij zelfscannen en onbemande kassa’s de standaard zijn.
Ook mobiel bestellen voor afhaling of thuislevering is een wezenlijk onderdeel van de winkelfunctie: elke supermarkt dient evengoed als lokaal fulfilmentcenter, waar tussen de shoppers door medewerkers online bestellingen verzamelen op transportbanden en ze door koeriers zelfs binnen het halfuur laten leveren.
“Freshippo’s evolutie vertelt een verhaal van New Retail in actie, waarbij de winkelervaring in China wordt gedigitaliseerd – en snel. Inderdaad, de snelheid van innovatie is wat ons onderscheidt van collega’s in het Westen”, meent de retailer, die de supermarktformule meteen ook ziet als “een blauwdruk voor retailers in China en de rest van de wereld”.