De Amerikaanse retailer Walmart zag zijn omzet afgelopen kwartaal met 2,5% toenemen, vooral onder impuls van sterke verkopen van verse voeding en dranken. Verder steeg ook de online verkoop fors.
Verse voeding aangepakt
Walmart boekte in het derde kwartaal een totale omzet van 128 miljard dollar (116 miljard euro), een stijging met 2,5%. In de Verenigde Staten was er een groei van 3,2%, terwijl de internationale activiteiten met 1,3% toenamen. De omzet van Sam’s Club steeg met 0,7% tot 14,6 miljard dollar (13 miljard euro).
De grootste supermarktketen ter wereld profiteerde vooral van sterke verkopen van snacks, dranken, vers voedsel en huisdierproducten. Dat hielp om enige terugval in het kledingsegment te compenseren. “Verbeteringen op het vlak van bakkerijproducten en vlees vallen in de smaak bij de klanten“, zei CFO Brett Biggs aan CNBC. “We hebben ons gericht op het verbeteren van de presentatie en productkwaliteit van de verse producten en dit heeft geresulteerd in een hogere omzet en een groter marktaandeel.”
Opvallend is ook de spectaculaire groei van de e-commerce: die groeide met liefst 41%. Het grote aantal winkels dat dienst doet als afhaalpunt of boodschappen thuis aflevert, speelt volgens analisten in het voordeel van Walmart. “Via de bezorgingsservice en de afhaalpunten bouwt Walmart aan de klantenloyaliteit die de positieve groei blijft stimuleren” zei directeur consumentenonderzoek Jharonne Martis. “Ze werken aan een sterke integratie tussen online en fysieke winkels.”