Supermarktgroep Casino moet zich gaan herpositioneren na een moeilijk jaar. De omzet daalde, vooral op de Franse thuismarkt door een gebrek aan toeristen. Alle formules van de groep gingen erop achteruit.
Corona als excuus
Het was geen goed jaar voor de Casino-groep. De Franse distributeur zag de omzetten bij al zijn winkelformules dalen. Alleen in Latijns-Amerika wist de groep 2,7% meer omzet te boeken. Op de Franse thuismarkt daalde de omzet zelfs met 5,4% op vergelijkbare basis. In totaal klokte de groepsomzet zo af op 14,1 miljard euro.
De groep schuift de achteruitgang grotendeels af op de coronapandemie, stellend dat er veel minder pendelaars en toeristen waren in de belangrijke regio’s Parijs en het zuidoosten van Frankrijk. Casino zet in inderdaad sterk in op kleinere convenience-supermarkten in de binnensteden, meer bepaald met dochterketens Monoprix en Franprix. In 2020 profiteerde Franprix echter nog van de coronacrisis: de omzet ging toen met 7% omhoog, tegenover een terugval van 7,3 nu. Ook de omzet van Monoprix zakte met 3,7% in 2021.
Grotere winkels deden het overigens niet beter. De eigen Casino-supermarkten haalden 6,8% minder vergelijkbare omzet, in de hypermarkten kelderde de verkoop verder met 8,9%. Alleen de webshop Cdiscount presteerde stabiel.
E-commerce wel bovengemiddeld
De winst daalde mee: waar Casino eerst nog uitging van groei voor 2021, moet de supermarktgroep nu een met 1,7% gedaalde brutowinst toegeven. Het EBITDA eindigde op 1,28 miljard euro ten opzichte van 1,3 miljard euro een jaar eerder, weet Linéaires. Problemen met voorraden, leveringen en prijsstijgingen zouden aan de grondslag liggen.
Casino beseft dat het zich moet herpositioneren. De groep is van plan nog 1,3 miljard euro aan activa af te stoten om zijn schulden te verlagen, maar tegelijk wil topman Jean-Charles Naouri de aandacht verschuiven naar formats die wel dynamisch zijn. Premium, proximity en e-commerce zijn inmiddels goed voor 76% van de omzet, met 15% groei in e-commerce en zelfs 48% meer omzet uit thuislevering. De groep overtreft daarmee veruit de markt, aldus Linéaires, en dat is vooral te danken aan de samenwerkingen met Ocado en Amazon in de Parijse regio.
Kassier wordt klantenadviseur
In de fysieke winkels wil Casino meer gaan focussen op dienstverlening en klantenrelaties, berichtte LSA eerder. Na jaren van herstructurering en het afstoten van hypermarkten, hervormt de distributeur nu de functie van de kassamedewerker. Het aantal traditionele kassa’s moet drastisch verminderen dankzij automatische kassa’s, toepassingen om boodschappen te scannen en zelfs onbemande winkels. In de plaats daarvan ontstaat de rol van de ‘klantenadviseur’.
Bij een kop koffie (binnenkort in alle Casino-winkels) kunnen de klantenadviseurs ook nieuwe diensten aanbevelen, zoals abonnementsformule Casino Max en thuislevering via partners of personal shoppers. Minicamera’s en kunstmatige intelligentie moeten ook sneller voorraadtekorten in de winkels opsporen.