De Franse supermarktgroep E.Leclerc zag de omzet in 2018 met 1,5% groeien, maar opvallend is dat 60% van die groei uit e-commerce kwam. De afhaalpunten voor online bestelde boodschappen (drives) deden het bijzonder goed.
“Te vroeg begraven”
Hypermarktformule E.Leclerc klokte 2018 in Frankrijk af op een omzet van 37,75 miljard euro. Dat is goed voor een groei van 1,5% ten opzichte van een jaar eerder. Opvallend is echter dat de winkels maar een luttele 0,1% vooruitgingen: bijna 60% van de groei komt van de ‘drives’, waar Fransen hun online bestellingen kunnen afhalen.
Ondanks “bijzonder concurrentiële” marktomstandigheden, is E.Leclerc blij met de resultaten: sommigen hadden de supermarkten al begraven, maar dat was te vroeg. Voorzitter Michel Edouard Leclerc reageert op zijn blog: de ondernemer dankt het succes aan de gevoerde multichannelstrategie, maar zegt ook dat het enseigne ervoor gekozen heeft niet te agressief op promoties in te zetten en daarentegen het (vers)aanbod te verbeteren.
Klappen van prijsoorlog
Daardoor heeft de keten haar marktaandeel van 20,4% kunnen handhaven. De drives groeiden met 6,9% en de (nog kleine) internetplatformen met 29,7%. In de winkels had de keten te lijden onder de scherpe prijsoorlog, zeker in de eerste maanden van het jaar. “Na eerste moeilijke maanden, eindigde het laatste kwartaal op een zeer positieve dynamiek voor de E.Leclerc Centers. In voeding bieden wij meer en meer kwalitatieve versproducten, vooral omdat we onze samenwerkingen met de landbouwsector en lokale producenten verder ontwikkelen”, aldus Michel-Edouard Leclerc.
De groei van de keten vertraagt niettemin al enkele jaren: in 2017 bedroeg de omzetstijging nog 2% en het jaar ervoor 2,5%, schrijft LSA. Vandaag heeft de groep 691 supermarkten in Frankrijk, 552 drives en 1924 speciaalzaken, zoals biowinkels of apotheken.