Op 1 februari treedt bij onze zuiderburen de fameuze ‘Loi Alimentation’ in werking. Die legt niet alleen een aantal promotietechnieken aan banden, maar verhoogt ook de bodemprijzen waartegen een aantal razend populaire producten mag worden verkocht.
Lokale boeren steunen
De nieuwe wet kwam er nadat een studie uit 2016 had uitgewezen dat liefst 30% van de boeren amper 350 euro per maand verdiende en daarmee een flink eind onder de armoedegrens zat. Er kwam een ‘Staten-Generaal van de Voeding’ (in 2017) die leidde tot de nieuwe ‘Wet op de Voeding’. Om de landbouwers een beter inkomen te garanderen, moeten de distributeurs een deel van hun marge op vlees, zuivel, groenten, fruit en vis laten vallen zonder echter de verkoopprijs te verlagen. Op die manier moet de boer meer geld krijgen voor zijn producten.
Om dat ‘verlies’ voor de sector te compenseren, verhoogt de overheid voor een hele rist populaire producten de ‘minimumdrempel voor verkoop met verlies’. Supermarkten mogen die niet langer tegen kostprijs verkopen (‘verkopen met verlies’ was sowieso al verboden) maar zijn voortaan verplicht om minstens een marge van 10% te nemen. Het gaat o.a. om producten als Nutella, Evian, Ricard, Carte Noire koffie, Coca-Cola of Président camembert: niet toevallig producten die vaak in promotie staan om klanten te lokken.
1,4 miljard euro ‘koopkrachtverlies’
Volgens de krant Le Parisien, die van een distributeur de prijsverhogingen kreeg doorgespeeld voor 24 populaire producten van grote merken, zal de consument door de band genomen 6,3% duurder af zijn. Met uitschieters tot 10% voor een fles Ricard, 8,6% voor een camembert van Président en 8,4% voor een pot Nutella. Eerder had consumentenorganisatie UFC-Que Choisir al berekend dat de hele operatie de Fransen 1,4 miljard euro zou kosten, en dat terwijl de ‘gele hesjes’ nu al elf zaterdagen op rij op straat komen om meer koopkracht te eisen.
De Franse landbouwminister was er als de kippen bij om de puntjes op de i te zetten. “De wet bepaalt niet dat Nutella duurder moet worden, ze zegt enkel dat een supermarkt zijn producten niet goedkoper mag verkopen dan wat die hem gekost hebben”, aldus minister Didier Guillaume. Volgens de minister zal slechts 4% van de producten duurder worden: in supermarkten zou het om “500 van de 13.000 producten” gaan, in hypermarkten om “800 van de 20.000”. De FNSEA, het belangrijkste boerensyndicaat, sust dat de hele regeling “slechts 50 cent per maand per persoon” zal kosten.
De supermarkten zelf voelen zich “gegijzeld” door de maatregel van de regering en noemen de wet “een stommiteit”. “Ik heb niets tegen het landbouwluik en de herwaardering van het inkomen van onze landbouwers”, zegt Michel-Edouard Leclerc, topman van E.Leclerc. “Maar vraag u toch ook eens af: waarom moeten wij net die producten duurder maken, die niet uit de landbouw komen maar geproduceerd zijn door multinationals. Wij zijn verplicht de wet toe te passen, maar we gaan wel slim zijn: wij gaan het aantal kortingbons opdrijven, dingen doen die legaal zijn en de prijzen van 4.600 producten onder huismerk verlagen.” Carrefour van zijn kant heeft alvast zijn getrouwheidsprogramma aangepast om de koopkracht van zijn klanten te versterken.