Momenteel heeft Day by Day nog maar één winkel in België waar je droge kruidenierswaren kunt kopen in bulk (en in Nederland helemaal geen), maar de keten wil snel naar 25 Belgische en zelfs 40 Nederlandse vestigingen. “De consument is er klaar voor.”
Bulk slaat aan in België
Day by Day, in 2013 opgestart door twee Franse consultants die voordien actief waren in de distributiesector, koestert ambitieuze expansieplannen. Eind dit jaar zijn er 45 Day by Days open in Frankrijk (allemaal in franchise), tegen eind 2022 moeten er dat al 120 zijn. Half september opende de eerste Belgische franchisewinkel zijn deuren in Sint-Gillis (Brussel), tegen eind 2022 moeten er dat al 25 zijn. Daarna staan ook Nederland (veertigtal verkooppunten) en Duitsland (25 om te beginnen) op het verlanglijstje.
Dat België als eerste aan de beurt komt, is niet toevallig: “België lijkt het tweede land te zijn, na Frankrijk, waar het bulkconcept aanslaat en waar het snel gaat. Volgens onze berekeningen zijn er al dertig tot veertig winkels die producten in bulk aanbieden, tegen 180 in Frankrijk”, zegt medeoprichter David Sutrat in La Libre.
Zero afval, zero verspilling
Volgens de bedenkers van Day by Day is de markt meer dan ooit klaar voor hun “zero afval, zero verspilling”-concept: de consument is zich bewust geworden van de impact van wegwerpverpakkingen en heeft het tegelijk ook gehad met verspilling. “Toen we gestart zijn in 2013, was de bulkmarkt voor kruidenierswaren op sterven na dood in Frankrijk”, klinkt het. “Sinds 2015 groeit de markt sterk. Voor 2018 ramen we de totale waarde op 850 miljoen euro, maar gezien de groei van voedingsaankopen buiten de grootdistributie en het groeiende aantal alternatieve aanbieders zou dat eind 2022 al rond de 3,5 miljard euro draaien.”
Het duo is vast van plan om mee te surfen op die golf: niet alleen door nieuwe winkels te openen, maar ook door nieuwe winkelconcepten te ontwikkelen. Zo lopen er proefprojecten met shop-in-shops bij dorpskruideniers (“A la Pesée” – 44 referenties) en groenten- en fruitwinkels (“Poids et mesure” – 130 à 200 referenties). Er lopen ook gesprekken met een handvol franchisenemers voor een heuse supermarkt die ‑ anders dan de huidige winkels ‑ niet alleen droge kruidenierswaren, maar ook verse en gekoelde producten zou aanbieden (“Day by Day Grand marché en vrac”) en er ligt een concept voor treinstations en luchthavens (“Moov’n’Vrac”) op de tekentafel. Daarnaast lopen er ook tests in de grootdistributie, meer bepaald bij Match van de groep Louis Delhaize. Wordt vervolgd…