Het Franse bedrijf Zéro-Gâchis, dat een app heeft waarmee het voedselverspilling wil bestrijden, heeft plannen om ook het buitenland te veroveren. Het is daarom op zoek naar partners in onder andere Spanje en België.
In België al gesprekken aan de gang
Partners van de app betalen maandelijks een vast bedrag om hun producten op de app te krijgen. Wanneer producten dan hun vervaldatum bijna hebben bereikt, kunnen ze dat doorgeven, waarna het product verschijnt op de app. Bovendien krijgen ze van Zéro-Gâchis toegang tot een hoop statistieken en een apparaat dat onmiddellijk nieuwe etiketten met een verlaagde prijs afdrukt.
Op de app wordt de lijst met producten dagelijks aangepast en gebruikers krijgen er een overzicht te zien van kortingen in hun buurt. Supermarkten geraken op die manier eenvoudiger af van hun overtollige voorraad, terwijl klanten kunnen profiteren van extra kortingen.
Momenteel nemen ongeveer 100 supermarkten in Frankrijk deel aan de service en volgens Zéro-Gâchis besparen klanten zo ongeveer 600.000 euro per maand, dankzij de app. In Frankrijk is het voor supermarkten tegenwoordig ook verboden om producten die nog gebruikt kunnen worden weg te gooien. Die moeten allemaal aan sociale organisaties worden geschonken.
Volgende maand gaat de app ook van start in Spanje. In België zouden er al gesprekken opgestart zijn met mogelijke partners.