Op de lastige Belgische markt heeft Delhaize het moeilijk om te groeien, ook al stijgt het marktaandeel wel. 2020 moet beterschap brengen, zegt Ahold Delhaize-topman Frans Muller, die bedenkingen heeft bij de toenemende concurrentie: “Dit kan niet blijven duren.”
Impact Jumbo blijft beperkt
In het vierde kwartaal won Delhaize ondanks een stagnerende omzet 34 basispunten marktaandeel in België. Voor Albert Heijn was dat ruim 40 punten, zo onthult Muller in De Standaard. Gezien de omstandigheden klinkt hij niet ontevreden: “De Belgische markt is lastig omdat de markt niet meer groeit en de inflatie laag is. Er zijn te veel meters winkeloppervlakte en men blijft er nog toevoegen. Kortom, een lastige markt met een hoop concurrentie, terwijl er nog nieuwe spelers op de markt komen. Toch zie je dat we over het hele jaar marktaandeel hebben gewonnen.”
Volgens de CEO is de situatie op de Belgische markt onhoudbaar: “Ik denk dat een aantal spelers, inclusief de regionale winkelbedrijven, het aardig moeilijk heeft en dit kan niet blijven duren.” De impact van Jumbo blijft met drie supermarkten voorlopig wel beperkt: Delhaize voelt het niet. Albert Heijn overigens wél, omdat de winkels vlakbij liggen.
2020 moet voor Muller een jaar van groei worden. De prijsperceptie bij Delhaize is verbeterd, de 1+1 promoties werken, de Nutri-score krijgt positieve reacties en het nieuwe winkelconcept Fresh Atelier doet het goed. Er zijn nog stappen te zetten in de bevoorrading en online. Kostenbesparingen moeten de marge bij Delhaize weer richting 3,7% tot 3,9% brengen.