Artificiële intelligentie wordt steeds belangrijker in de supermarktbranche, maar bevooroordeelde algoritmes kunnen grote schade aanrichten. Ahold Delhaize wil daar scherper op letten, zegt topman Frans Muller.
Verregaande automatisering
Algoritmes kunnen bevooroordeeld zijn door hun ontwerp of door de data waarmee ze zijn getraind, aldus Muller. Dat kan bijvoorbeeld voorvallen wanneer de teams die de algoritmes ontwikkelen, niet evenwichtig zijn samengesteld. Daarom let Ahold Delhaize er scherper op dat die teams de juiste bezetting hebben: inzake diversiteit, geslacht, achtergrond en wereldoriëntatie moeten ze een representatief beeld vormen van de gevarieerde klantenkring van de retailer.
Met 55 miljoen klanten per week in de Verenigde Staten, Europa en Azië moet vooringenomenheid zoveel mogelijk worden uitgesloten, vertelde de topman op het jaarlijkse congres van het Erasmus Centre of Data Analytics (ECDA), waarover informaticawebsite Computable bericht.
Rijke data redden Ahold
De klantreis wordt meer datagestuurd, waardoor artificiële intelligentie een steeds grotere rol gaat spelen voor de supermarkt. “Maar de algoritmes konden niet verhinderen dat bepaalde schappen aan het begin van de coronacrisis leeg raakten. De pandemie leidde in Nederland tot een stijging van de online bestellingen met liefst vijfhonderd procent. Een op de drie klanten ging de app gebruiken. Het aantal transacties nam zowel in de winkels als online sterk toe. Zonder ‘rijke data’ en goede algoritmes had Ahold Delhaize dit nooit zo goed kunnen opvangen.”
Muller verwacht daarbij veel van verregaande automatisering en robotisering in de bevoorradingsketen, waarbij algoritmes zorgen voor de aanvulling van voorraden. De retailer heeft veel geleerd uit de coronacrisis en zegt nu beter voorbereid te zijn op een volgende pandemie. “Maar tegelijk moeten we nog een aantal dingen bijleren.”