De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.
De supermarkt bewaart je sleutel
In Parijs experimenteert Franprix, een Franse supermarktketen die vooral in die regio actief is, sinds eind april met thuisbezorging binnenshuis. Bij een tiental klanten komt de conciërgedienst Clac des Doigts daarvoor zelf binnen, ook wanneer er niemand thuis is.
Wie wil bestellen, stuurt zijn boodschappenlijstje in een sms naar Clac des Doigts. Een medewerker leest en verwerkt alle berichten – met wat hulp van een chatbot om het proces te versnellen – en gaat de huissleutel van de klant samen met de boodschappen oppikken. Op termijn moet het ook mogelijk worden om rechtstreeks vanuit de Franprix-app te bestellen.
Voor de testperiode heeft Franprix een overeenkomst gesloten met sleutelbewaardienst Oh my keys !, een spin-off van de Franse post, zodat in de dichtstbijzijnde supermarkt van elke deelnemende klant een bewaarkluisje met een sleutel hangt. Voor anderen betaalde de supermarktketen een deel van de installatiekost van een slim slot terug.
Enorme boost voor klantengetrouwheid
Omdat het ophalen van sleutels omslachtig is, is het voor het welslagen van het initiatief voor Franprix belangrijk dat mensen vertrouwen krijgen in de technologie. De supermarktketen is daarom bereid om vast tegemoet te komen in de installatiekost van slimme sloten.
“We zijn ervan overtuigd dat stedelingen bereid zijn om iemand die ze vertrouwen in hun huis binnen te laten wanneer ze er niet zijn”, meent algemeen directeur van Franprix Jean-Paul Mochet in LSA. “Om dat vertrouwen te krijgen moet de technologie wel garanties bieden: de toegangscode van een geconnecteerd slot is maar enkele minuten en eenmalig bruikbaar.”
De topman gelooft dat slimme sloten over enkele jaren in elke nieuwe woning de norm worden. Hij wil het alvast een duwtje in de rug geven, want de thuislevering in huis is volgens hem een enorm sterke motor voor klantengetrouwheid.
Amazon te vlug af in Frankrijk
Eenmaal de toegang tot klanten hun huis verzekerd is, opent het systeem letterlijk en figuurlijk de deuren voor nog heel wat meer diensten. “Met onze partners hebben we de ambitie om binnen het jaar de boodschappen bij onze klanten in de koelkast en diepvries te stoppen. We willen zelfs de tafel voor hen dekken, of het nu voor een dinertje met twee is of voor een verjaardagsfeestje met tien”, aldus Mochet.
De dienst is te vergelijken met die van Amazon Key, waarmee Amazon niet alleen pakketbezorgers toegang wil geven tot de huizen van klanten, maar ook dienstverleners zoals poetshulpen en klusjesdiensten. Amazon rolt in de VS ondertussen al een systeem uit waarbij pakketjes zelfs in geparkeerde auto’s worden geleverd.
In Frankrijk is Franprix weliswaar de eerste om met de service uit te pakken, wat de keten naar eigen zeggen een grote voorsprong geeft. Als het een succes wordt, wil de retailer de dienst eind dit jaar of begin 2019 uitrollen over heel Île-de-France. Franprix bood al gratis thuislevering aan. De test slaat tot nu toe aan, want deelnemers aan het proefproject bestelden al gemiddeld twee keer per week.