De Franse regering wil koste wat kost de prijsspiraal in de winkelrekken breken: de minister van Economie beschuldigt multinationals openlijk van “graaiflatie” en blokkeert de prijzen van liefst 5000 producten.
Een akkoord met de sector
De hardnekkig aanhoudende inflatie van voedingsproducten is voor Frans economieminister Bruno Le Maire een politiek thema van het allerhoogste belang. De voedingsinflatie vertraagt nu wel wat in het land, maar blijft met 11,1% in augustus nog altijd veel hoger dan het algemene inflatiecijfer van 4,8%.
Eerder dit jaar zette hij zowel supermarkten als voedingsfabrikanten al onder druk om de prijzen van essentiële producten weer te doen zakken in lijn met de daling van de grondstoffenprijzen. Nu gaat hij een stap verder: donderdag kwam hij tot een akkoord met foodretailers en fabrikanten over drie maatregelen die tot structureel lagere prijzen moeten leiden, melden Franse media.
Drie maatregelen
Ten eerste worden de jaarlijkse prijsonderhandelingen tussen fabrikanten en retailers vervroegd: ze zullen al vanaf september plaatsvinden in plaats van tussen december en maart. Die beslissing komt er op vraag van de supermarktketens, die de dalende productiekosten zo snel mogelijk willen kunnen doorrekenen aan consumenten. Dat zou nu al kunnen vanaf januari.
Tweede maatregel: 5000 producten, zowat een kwart van het gemiddelde supermarktaanbod, mogen in 2024 niet meer in prijs bewegen, tenzij omlaag. Dat is nog eens drie keer meer dan de 1500 referenties waarover tot nu toe een akkoord bestond. De exacte lijst wordt de komende weken door retailers en fabrikanten samengesteld.
Tot slot zullen retailers de door fabrikanten toegekende prijsverlagingen “verplicht en onmiddellijk” moeten doorrekenen in de winkelrekken en ze dus niet uitstellen om hun marges te verbeteren. De Franse concurrentiewaakhond zal de nodige controles uitvoeren om de uitvoering van die twee laatste maatregelen te garanderen.
Beschuldigingen
Opmerkelijk is dat de minister enkele buitenlandse multinationals ervan beschuldigde dat ze hun deel niet hebben gedaan in de strijd tegen de inflatie. Concreet noemde hij PepsiCo, Nestlé en Unilever. Goede leerlingen volgens hem zijn pastamerk Barilla en olieproducent Avril. Eerder deze week had ook Carrefour-topman Alexandre Bompard uitgehaald naar Procter & Gamble, Henkel en Unilever omdat ze hun marges zouden vergroten op de kap van de consument.
Ook in België, waar de voedingsprijzen nog een stuk hoger liggen dan bij de zuiderburen, heeft minister van Economie Pierre-Yves Dermagne al gedreigd om de namen bekend te maken van bedrijven die de dalende grondstoffenkosten niet doorrekenen. Zo ver is het nog niet gekomen, wel heeft hij het Prijzenobservatorium gevraagd om de supermarktprijzen maandelijks te monitoren en abnormale evoluties te melden aan de Belgische Mededingingsautoriteit.