In Frankrijk wordt een nieuwe regel ingevoerd: voeding in supermarkten moet met minstens 10% marge worden verkocht. De regering wil zo de prijzenoorlog, die ook zijn impact heeft op de boeren, aan banden leggen.
Minder kortingen
Momenteel is het in Frankrijk al verboden om voeding onder de aankoopprijs te verkopen, maar binnenkort zal de prijs in de winkel zelfs minstens 110% van de aankoopprijs moeten bedragen. De nieuwe regel komt voort uit een overleg dat vijf maanden geleden van start ging tussen de Franse regering en de voedselindustrie.
Daarnaast zullen supermarkten gedwongen worden om minstens de kostprijs te betalen aan de boeren. Momenteel moeten die vaak onder de kostprijs verkopen, wanneer het aanbod bijvoorbeeld te groot is. De Franse regering hoopt zo boeren een beter inkomen te geven.
Supermarkten mogen wel nog steeds uitpakken met promoties, maar die worden sterk aan banden gelegd. Zo mag de korting niet groter dan 34% zijn en mag de omzet uit die aanbiedingen niet groter zijn dan 25% van de totale jaaromzet.
Hogere prijzen?
Het is nu afwachten wat het effect van die maatregelen zal zijn voor de consument. Heel wat producten worden in de supermarkt verkocht met een marge die groter is dan 10%, maar supermarkten proberen klanten ook te lokken met producten waarop de marges flinterdun zijn. Daar zullen de prijzen dus moeten stijgen.
Het is maar de vraag of de prijzen bij de producten met hoge marges vervolgens zullen dalen. De kans is reëel dat de Franse consument omwille van de nieuwe maatregelen meer zal moeten betalen voor een vol winkelkarretje.