De vierde Belgische Jumbo stuurt in Deurne het assortiment bij om in te spelen op een zeer divers stadspubliek: meer halalproducten en een Oost-Europees assortiment verschijnen in de rekken. Ook de sushibar is een primeur.
Lokale verwachtingen
Met de slogan “Jumbo opent z’n Deurne” is de vierde Belgische winkel van de keten vanochtend onder grote belangstelling geopend. In een ruim pand waar voordien een Carrefour Market was gevestigd, pakt Jumbo uit met wat volgens commercieel directeur Colette van Eerd “onze mooiste winkel tot nu toe” is. Qua oppervlakte en concept is de winkel vergelijkbaar met de eerder geopende vestigingen in Pelt, Rijkevorsel en Lanaken, vertelt directeur België Peter Isaac aan RetailDetail.
“We hebben een concept waar we tevreden over zijn en dat rollen we uit, met kleine bijsturingen. Het zit ‘m meer in de details: we hebben hier en daar de signing en de affiches aangepast. We hebben ook wat assortiment toegevoegd om beter in te spelen op de lokale verwachtingen. Dat doen we altijd bij Jumbo.”
Gezien het kosmopolitische publiek in Deurne heeft de keten halal producten en Poolse producten toegevoegd aan het aanbod. Nieuw is ook een sushistand die de retailer zelf uitbaat en dus niet uitbesteedt aan een derde partij, zoals andere supermarktketens doen. “Dat is het voordeel van onze groep, dat wij met onze Foodmarkten en onze restaurantformules heel wat expertise in huis hebben die we in onze verschillende formules kunnen brengen. Dit is onze eerste winkel met sushi. We gaan bekijken hoe dat zich verder ontwikkelt.” Dit najaar zal ook de samenwerking met Hema zichtbaar worden in de Belgische winkels: het zal vooral gaan om huishoudartikelen en textiel.
“De goede keuzes gemaakt”
Wat Jumbo geleerd heeft uit de eerste drie Belgische winkels? “Dat de klant ons echt wel apprecieert. De eerste resultaten zijn zeer bemoedigend. We denken dat we aan de basis de goede keuzes gemaakt hebben. We brengen een stuk verrassing, met Nederlandse producten – niet zozeer de pindakaas maar wel de convenienceproducten bijvoorbeeld – aangevuld met echt Vlaamse en Belgische producten. We zijn blij met de start en we hebben de ambitie om dat assortiment verder op de klant af te stemmen. In grote lijnen denken we dat we op de goede piste zitten.”
Er is al even sprake van een Belgische webshop. Wanneer mogen we die verwachten? “Die plannen zijn er, maar ik kan er nog geen timing op kleven omdat het toch een vrij technisch verhaal is. Maar hij komt er wel.”
De coronacrisis betekende ook voor Jumbo een bijzondere periode, zegt Isaac. “We kenden dezelfde problematiek als onze collega’s, maar voor ons was het heel bijzonder omdat we nog nieuw zijn op de markt en dan heb je geen referentiepunt.” Alle mensen voor de nieuwe winkel heeft Jumbo via video aangeworven. De expansieplannen hebben een lichte vertraging opgelopen, maar de supermarktketen houdt wel vast aan de eerder geformuleerde ambities. Eind dit jaar zullen er tien Belgische winkels zijn, ook de twee recent overgenomen Alvo’s zullen dit najaar als Jumbo heropenen.
Hevige concurrentie
Deurne wordt met de komst van twee vestigingen van de Nederlandse keten wel erg druk. Of Jumbo die concurrentie aankan? “Het is uiteindelijk overal hetzelfde verhaal: Pelt is heel druk, Rijkevorsel is heel druk, maar wij proberen zo goed mogelijk naar de klant te kijken. Dus als het in die andere heel drukke marktgebieden lukt, dan zien wij geen reden waarom het hier niet zou lukken. Deurne is ook een heel dicht bevolkt gebied.”
Dat de concurrentie de nieuwkomer niet met open armen verwelkomt, blijkt alvast uit een klein akkefietje met buur Aldi: aanvankelijk was het plan dat beide winkels één grote parking zouden delen, maar op vraag van de harddiscounter werd de scheidingsmuur tussen de beide parkeerterreinen toch weer teruggeplaatst…