Carrefour realiseerde in 2023 een forse omzetgroei, met dank aan een sterke vooruitgang voor de huismerken en online. België behoort tot de uitblinkers binnen de groep, maar schrijft nog wel rode cijfers.
Tevreden klanten
Met een vergelijkbare omzetgroei van 10,4% naar 94,1 miljard euro en een groei van het nettoresultaat met 7,6% heeft Carrefour een sterk jaar achter de rug. De retailer wijst op de sterke vooruitgang van het huismerk (dat na een stijging met drie basispunten nu al 36% van de voedingsverkopen uitmaakt) en de mooie groei met 26% van de e-commerceactiviteiten (die nu al goed zijn voor 5,3 miljard euro). De NPS, die de klanttevredenheid meet – een belangrijke parameter voor topman Alexandre Bompard – steeg met vier basispunten.
In Frankrijk kon de retailer zijn operationele marge fors verbeteren: bij een vergelijkbare omzetgroei met 4,7% ging het operationeel resultaat 18,5% hoger dankzij kostenbesparingen en efficiëntie-oefeningen. Het marktaandeel bleef stabiel.
Positieve dynamiek
In Europa behoort België tot de uitblinkers, met een vergelijkbare omzetgroei van 9% in een competitieve markt. “Na een moeilijk boekjaar 2022 plukt Carrefour de vruchten van de herstelstrategie, met kernindicatoren in het groen”, meldt het persbericht. De volumes en het marktaandeel stijgen, maar winst maakt de retailer hier nog niet. In een interview met RetailDetail duidt CEO Geoffroy Gersdorff de opwaartse trend.
De dynamiek is ook positief in Italië (+3,1%), Spanje (+5,8%) en Roemenië (+7%). In Polen stond de omzet licht onder druk door de dalende koopkracht van de consumenten en de impact van de oorlog in Oekraïne. In Latijns-Amerika steeg de omzet met 23,5%, maar daalde het operationeel resultaat door kosten gerelateerd aan de integratie van Grupo Big.
De groep rolt zijn strategisch plan Carrefour 2026 verder uit en rekent erop dat de omstandigheden in 2024 iets gunstiger zullen zijn, met een vertragende inflatie en een herstel van de koopkracht van de Europese consumenten.