De kwartaalresultaten van McDonald’s leden onder de gevolgen van een E.coli-uitbraak en prijsverlagingen in de Verenigde Staten. Wel waren er sterker dan verwachte prestaties in het Midden-Oosten en Japan.
Winst onder druk
Een E.coli uitbraak in oktober, die een voedselvergiftiging veroorzaakte bij meer dan honderd klanten in de VS, woog op de kwartaalresultaten van McDonald’s. Ook prijsverlagingen hadden een impact: de fastfoodketen lanceerde een goedkoop menu om klanten terug te winnen, waardoor het aantal bezoeken wel steeg, maar de bestedingen per trip daalden.
Dat resulteerde in een vergelijkbare omzetdaling met 1,4% in Amerika, de grootste daling in bijna vijf jaar. Die dip werd wel gecompenseerd door beter dan verwachte prestaties op internationale markten: die toonden een groei van 4,1%, dankzij Japan en het Midden-Oosten. De totale kwartaalomzet groeide dan ook met 0,4%.
Over heel 2024 boekte McDonald’s een omzet van 25,9 miljard dollar (25 miljard euro), 2% meer dan in 2023. De nettowinst kwam met 8,2 miljard dollar iets lager uit dan de 8,5 miljard dollar van een jaar eerder. Het bedrijf verwacht zich aan een moeilijk 2025, waarin weinig ruimte is voor prijsverhogingen. Groei zal moeten komen van voordelige menu’s en promoties.