Restaurantketen Exki wil graag in het buitenland doorbreken, maar voorlopig wegen die ambities vooral op de resultaten. Het voorbije boekjaar groeide het nettoverlies dan ook, ondanks een omzetstijging.
Enkel winst in België
In het voorbije boekjaar steeg de omzet bij Exki met 3,8% naar 57,9 miljoen euro, maar daartegenover stond wel een nettoverlies van 608.000 euro. Een jaar eerder was er ook al een verlies van 459.000 euro. “Dat is grotendeels te wijten aan de prestaties van de twee Amerikaanse restaurants en de stopzetting ervan”, zegt CEO Frederic Rouvez aan De Tijd.
Exki had nochtans grote plannen in de Verenigde Staten, waar het mikte er op vijftig vestigingen. Die plannen werden de voorbije zomer echter geschrapt, nadat bleek dat de Amerikaanse consument Exki vooral te duur vond. Exki is ook al te vinden in een aantal Europese landen, zoals Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland, maar momenteel maakt het enkel in België winst. Het bedrijf verwacht op dat vlak wel verbetering in Frankrijk. ”In Frankrijk maken we nog geen winst, omdat we er veel investeren. We verwachten dat we er binnenkort wel winst zullen maken”, zegt Rouvez.
Aangepast assortiment
Ook in Europa hebben de klanten het vaak moeilijk met de hoge prijzen bij de keten. Exki moet daarom steeds op zoek naar een aangepast assortiment, wat duidelijk een werk van lange adem is. Om het risico te verkleinen kiest Exki in het buitenland nu vaker voor een samenwerking met een lokale partner. Dat doet het al in Nederland en zal het ook doen wanneer het de stap zet naar Duitsland.
“Dat we op eigen houtje naar Amerika zijn getrokken, was een fout”, zegt Rouvez. “Als we ooit terugkeren – wat ik niet uitsluit – zullen we dat doen met een lokale partner.”