“Stop kindermarketing voor onverantwoorde producten”
“Maya de Bij, clown Bumba, K3 en Kabouter Plop, de helden van jonge kinderen, worden misbruikt voor het aanprijzen van onverantwoorde voedselproducten. Dankzij Studio 100 jengelen kinderen in de winkel met succes om veel te zoete drankjes en te vette, zoete en zoute chips, koekjes en broodbeleg. Hoog tijd voor het multimediabedrijf om zijn verantwoordelijkheid te nemen”, zo stelt Foodwatch.
De voedselwaakhond – voor alle duidelijkheid geen overheidsinstelling maar een private consumentenbeweging – onderzocht de samenstelling van 24 producten met de beeltenis van de razend populaire figuurtjes van Studio 100. De balans is zwaar: van de 24 producten bevatten er 20 te veel suiker, 4 te veel vet, 13 te veel verzadigde vetten en 4 te veel zout. “Volgens de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie zou niet één van de 24 producten mogen worden aangeprezen bij kinderen”, klinkt het.
Foodwatch is meteen een e-mailactie gestart tegen Studio 100 om het bedrijf ertoe aan te zetten deze “kindermarketing voor onverantwoorde producten” stop te zetten. Vanochtend hadden al ruim 2.600 mensen de mail verstuurd. Al is Studio 100 niet de enige die zijn kinderidolen ‘verhuurt’ aan snoep- en koekfabrikanten. “Ook Disney, Nickelodeon en de Efteling doen dat”, erkent de consumentenorganisatie.
“Evenwichtig licentie-aanbod”
In een schriftelijke reactie laat Studio 100 weten dat het “bij het afsluiten van licenties streeft naar een zo evenwichtig mogelijk aanbod. Dit wil zeggen dat wij enerzijds licenties verlenen aan derden om onze figuren te gebruiken ter promotie van producten zoals fruit en brood, maar ook voor andere producten zoals ijsjes enkoekjes. Al deze producten maken deel uit van het leven van een kind.”
“De licentiepartners die wij kiezen zijn van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld de wereldvermaarde koekjesbakker Jules Destrooper. Zij staan garant voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgevingen. Belangrijk om te weten is dat Foodwatch een private non-profitorganisatie is, opgericht door voormalig Greenpeace-directeur Thilo Bode. Deze organisatie vertegenwoordigt niet de overheid”, voegt het bedrijf van Gert Verhulst en Hans Bourlon er nog aan toe.