Ook afgelopen week waren Delhaize en Albert Heijn niet uit het nieuws te branden. Net als AB InBev, al waren er wel meer overnamedeals. RetailDetail vat het foodnieuws voor u samen.
Baanbrekend
Het foodnieuws wordt al een tijdje gedomineerd door het duo Ahold Delhaize, en dat was deze week niet anders. Om voortaan nog scherper in te kopen, wordt de fusiegroep lid van niet één, maar wel twee internationale inkoopallianties. Dat is nooit eerder vertoond, maar de fusiepartners lijken vastbesloten om op meer dan één vlak baanbrekend te zijn en zo de concurrentie het nakijken te geven.
Bij Albert Heijn steken ze overigens hun vreugde over het huwelijk met Delhaize niet onder stoelen of banken. Nadat ze eerder hun klanten hadden getrakteerd op Belgische pralines, nodigen ze nu een delegatie Nederlandse shoppers uit om in Antwerpen bij Delhaize lekkernijen te komen proeven, die dan in de Hollandse schappen moeten gaan verschijnen. We zijn benieuwd wat dat gaat geven.
Minder suiker
Te veel zoetigheden zullen die shoppers toch niet mogen uitkiezen, vrezen we, want Albert Heijn wil z’n klanten minder suiker laten eten. In honderd huismerken van de retailer zal binnenkort een kwart minder suiker zitten. Bovendien introduceert de keten een Friswijzer die met een eenvoudige kleurcode toont hoeveel calorieën een frisdrank bevat. Of de frisdrankleveranciers daar blij mee zijn?
Delhaize – dat overigens een nieuwe winkel gaat bouwen in Luxemburg – deed al langer aan suikerreductie. Daar ligt de focus nu op het gevecht tegen voedselverlies. Voedseloverschotten die niet geschikt zijn om te schenken aan sociale organisaties, gaan voortaan naar de dieren in Planckendael. Dat hoeft hopelijk niet te gebeuren met de vele verse producten die sinds het handelsembargo niet meer naar Rusland vertrekken, want alternatieve afzetmarkten vinden blijkt erg moeilijk.
Deals
Er zijn dit jaar al heel wat fusies en overnames aangekondigd en/of gerealiseerd, maar het houdt ook tijdens deze vakantieperiode niet op. Het Italiaanse Ferrero bijvoorbeeld heeft een bod gedaan op het Belgische Delacre dat momenteel nog in Turkse handen is. Snoepgoed, chocolade, koekjes: we zien het verband.
Dat is misschien iets minder het geval met de participatie die de Franse kaasproducent Bel, bekend van de lachende koe, zou willen nemen in Groupe MOM, de holding boven Materne (producent van vruchtenmoes, niet te verwarren met het gelijknamige confituurmerk) en Mont Blanc (niet de pennen, wel de fabrikant van zuiveldesserts). Hoewel.
Aan het welles-nietes vervolgverhaal over AB InBev en SAB Miller kwam in elk geval dan toch een eind: de deal gaat door en het hoofdkwartier blijft in Leuven. Voilà. Louis Tobback kan tevreden zijn.
In de sector van de maaltijdbezorging zagen we dan weer de overname van Just-Eat door Takeaway.com, de moeder van pizza.be, de website die reclame maakt voor sushi. Ja, ik blijf dat vreemd vinden, maar het zal wel aan mij liggen. Tot volgende week!