Normaal zou Foodmaker, de ‘gezonde fastfoodketen’ van CEO Lieven Vanlommel, de komende maanden vijf nieuwe restaurants openen. Door de coronacrisis vallen die plannen echter in duigen en moet het bedrijf nu in de eerste plaats trachten te overleven.
Samenwerking met Delhaize uitgebreid
Foodmaker sloot gisteren zijn dertien afhaalrestaurants op eigen initiatief. Hoewel ze strikt genomen nog mochten openblijven, is dat in de praktijk nauwelijks haalbaar. “Als mensen beter even niet meer samenkomen, ga ik geen personeel laten werken in dertien keukens of klanten naar die restaurants lokken. Alles gebeurt vandaag in onze centrale keuken“, zegt Vanlommel in De Tijd.
De topman hoopt een deel van het omzetverlies te kunnen compenseren door nog nauwer samen te werken met Delhaize, al een paar jaar partner van Foodmaker. Vanaf vandaag breidt de keten het Foodmaker-aanbod uit in de meeste van zijn supermarkten. Het gaat vooral om ontbijt, salades, pasta en warme maaltijden. “Onze klanten gaan nu massaal naar de supermarkt, dus daar moeten we nu zijn”, zegt Vanlommel.
Overleven voorop
De CEO schat het inkomstenverlies door de coronacrisis op zowat 200.000 euro per week. In principe zou hij ook alles kunnen stilleggen en tijdelijke werkloosheid aanvragen voor het personeel, maar dat doet hij niet. “De kosten blijven doorlopen, de huurcontracten van onze restaurants bijvoorbeeld. Bovendien wil ik de missie van mijn bedrijf respecteren: mensen gezond voedsel aanbieden. Foodmaker moet de gezonde McDonald’s worden van Europa”, klinkt het strijdvaardig.
De geplande investeringen worden wel uitgesteld: de vijf nieuwe restaurants die de CEO in de komende maanden wilde openen in België en Frankrijk, maar door de crisis gaat dat dus niet door. Vanlommel gaat ook praten met de verhuurders van de panden en schroeft het marketingbudget terug.