De Belgische restaurantketen Foodmaker heeft zopas zijn eerste vestiging in Frankrijk geopend. Het bedrijf van Lieven Vanlommel wil dit jaar zijn omzet verdubbelen, deels dankzij internationale expansie.
Internationale expansie
Het eerste Franse restaurant van de keten kwam tot stand in samenwerking met Monoprix, in winkelcentrum Passy Plaza. “Er is in Frankrijk ruimte voor 100 vestigingen. De Fransen eten veel salades”, citeert De Tijd Vanlommel.
In dit Franse filiaal vind je het vaste Foodmaker-assortiment met huisgemaakte salades en warme gerechten, versgemaakte broodjes en wraps, een gezond ontbijtbuffet, versgeperste sappen en smoothies en desserts. Zoals steeds wordt alles bereid zonder kleurstoffen, bewaarmiddelen en geraffineerde suiker.
Omzet verdubbelen
Ook in België wil de keten blijven groeien: het bedrijf wil zijn omzet dit jaar verdubbelen. Op dit moment zijn er twaalf Foodmakers, tegen eind volgend jaar moeten er dat twintig zijn (buitenlandse vestigingen inbegrepen).
Daarnaast zet de restaurantketen in op samenwerkingen met grote spelers als Delhaize en Monoprix. In zeventig Delhaize-winkels heeft Foodmaker reeds een kraampje, waar klanten van de supermarktketen tijdens het winkelen bereide salades kunnen kopen. Hetzelfde concept wordt binnenkort ook ingevoerd in 84 vestigingen van Monoprix, en in Nederland en Duitsland wordt de formule dit jaar op beperkte schaal uitgetest.
Ook in Fresh Atelier, de gemakswinkelformule van Delhaize, is Foodmaker aanwezig. Je kan er terecht voor een beperkt assortiment Delhaize-producten en vers gemaakte gerechten van Foodmaker. Eind vorig jaar bereikte VanLommel een akkoord met de supermarktketen voor de opening van twintig nieuwe Fresh Ateliers, bovenop de vijf reeds bestaande vestigingen. ”Het is een fijne samenwerking die ons toelaat om het bereik van ons merk te verbreden en onze volumes te verhogen, wat nodig is om op een rendabele manier kwaliteitsproducten te kunnen maken.”