Terwijl HelloFresh en Marley Spoon de verkoop na de pandemie fors zien dalen, boekt de Belgische maaltijdboxleverancier Foodbag – met Colruyt Group als hoofdaandeelhouder – een mooie groei: “In voeding speelt het lokale een grote rol”.
Afgestemd op de Belgische smaak
Vorig jaar groeide de omzet van Foodbag met een kwart naar 37 miljoen euro, terwijl de nettowinst 1,8 miljoen euro bedroeg. Voor dit jaar mikt het bedrijf op 50 miljoen euro omzet. Dat moet lukken: in de eerste jaarhelft steeg de omzet al met 37%, zegt CEO Stéphane Ronse aan De Tijd. In tegenstelling tot zijn sectorgenoten kende Foodbag geen terugval na Covid: de maaltijdboxleverancier blijft nieuwe klanten aantrekken en ziet bestaande klanten meer bestellen.
Een deel van de verklaring is de inhaalbeweging die de Belgische markt maakt op het vlak van online voedingsaankopen. Een sterkte is daarnaast ook het feit dat Foodbag een lokale speler is. De maaltijden worden afgestemd op de Belgische smaak: “Dat maakt echt het verschil online. Zalando en Coolblue verkopen dezelfde producten als hun concurrenten, maar in voeding speelt het lokale een grote rol”, aldus Ronse.
Naar Brussel en Wallonië
Ook de samenwerking met aandeelhouder Colruyt Group is een troef. Sinds een jaar kunnen klanten de pakketten ook afhalen in 150 Collect&Go-afhaalpunten van Colruyt. Foodbag wil dat aantal nog uitbreiden en de keuze aan afhaalmomenten vergroten. Naast maaltijdboxen en kant-en-klare maaltijden aan huis verkoopt het bedrijf ook verspakketten in de Okay-buurtwinkels van Colruyt Group.
Ook breidt het bedrijf zijn actieradius uit: vandaag ligt het accent nog op Vlaanderen (en dan vooral op de regio’s Antwerpen en Gent), maar nu kijkt Foodbag ook nadrukkelijker naar Brussel en Wallonië. Bezorgen gebeurt in hoofdzaak door gepensioneerde flexijobbers, waardoor de kosten onder controle blijven.