Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.
Duurdere producten
“De prijsstijgingen voor foodproducten zijn het gevolg van twee zaken: prijsinflatie en shoppers die actief duurdere producten uitkiezen”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij onderzoeksbureau Nielsen. De tewerkstellingsgraad en de lonen stijgen, waardoor shoppers meer geneigd zijn om verse voeding, premium huismerken en nationale merken te kopen.
Het stijgende consumentenvertrouwen heeft er ook toe geleid dat mensen iets meer producten kochten (de volumes stegen met 0,3%) waardoor de totale bestedingen over 21 Europese landen jaar op jaar met 2,8% stegen, zo berekende Nielsen.
In België stegen de prijzen met 1,2% terwijl de volumes daalden met 0,8%, waardoor de omzet in FMCG steeg met 0,4%. Een vrij pover resultaat in vergelijking met de buurlanden: België belandde op de 20ste plaats van 21 landen. In Nederland daalden de volumes met 1,9% maar stegen de prijzen met 3,0%, waardoor de besteding er met 1,2% op vooruit gingen.
Goede vooruitzichten
De bestedingen aan de kassa stegen het sterkst in Turkije (+14,9%) gevolgd door Hongarije (+5,3%) en Tsjechië (+5,2%). De enige daling noteerde Nielsen in Zwitserland (-0,6%). Van de vijf grootste West-Europese landen was de groei het sterkst in Spanje (+4,2%) gevolgd door Italië (+3,1%). In Frankrijk bedroeg de groei slechts 1%.
De vooruitzichten zijn volgens Nielsen eerder rooskleurig. Het consumentenvertrouwen verbetert en de economie groeit – de Europese Centrale Bank verwacht een stijging van het Europese BNP met 2,2%, het hoogste cijfer in tien jaar. “We zien een verder herstel van de verkopen in het zuiden van Europa en een lagere maar duurzame groei in het noorden”, aldus Deschamps.