Waters met een smaakje winnen snel aan populariteit: in Nederland hebben smaakwaters een marktaandeel van 20%, in Scandinavië zelfs al 50%. Ook in België neemt de verkoop stevig toe.
Voornaamste groeipoot drankensector
Smaakwater is een fors groeiende drankencategorie: hoewel de waters met een smaakje officieel tot de categorie frisdranken behoren, groeien ze beduidend sneller dan hun moedergroep. In België steeg de verkoop in 2016 met 30%, in 2017 was dat al meer dan 40% en ook dit jaar lijkt de trend zich door te zetten, schrijft VRT NWS. Het is inmiddels de snelste groeier van alle dranken.
De dranken, die voor 99% uit water bestaan maar een extra smaakextract krijgen, zijn vooral in het buitenland in zwang. In België is het aandeel nog beperkt (zo’n 3,8%), maar mensen willen duidelijk meer gezonde dranken. “De laatste jaren kijken de mensen vaker uit naar producten die minder gesuikerd zijn”, bevestigt David Marquenie, woordvoerder van de sectorfederatie voor water en frisdranken VIWF. Smaakwater is er de voornaamste groeipoot en de enige categorie die zo sterk groeit.
Dat PepsiCo deze maand SodaStream overnam, bekend van toestellen om zelf spuit- en smaakwater te maken, toont het toenemende belang van de categorie aan. Aangezien scholen in Vlaanderen vanaf 2021 geen gesuikerde dranken meer mogen aanbieden, is er ook in België nog heel wat groeipotentieel. De smaakwaters vielen bovendien buiten de verhoging van de suikertaks begin dit jaar en de producenten lobbyen om de suikertaks voor deze waters helemaal op te heffen.