Carrefour heeft 2016 afgesloten met een organische omzetgroei van 3%. Met dank aan de sterke dynamiek van de internationale activiteiten, die de daling op de Franse markt ruimschoots wisten te compenseren. De nettowinst kreeg wel een stevige tik.
Bijna kwart minder nettowinst
Omzetcijfers over 2016 had Carrefour al half januari bekend gemaakt: de groepsomzet klokte af op 85,7 miljard euro, een fractie lager (-0,7%) dan het jaar voordien. Exclusief wisselkoerseffecten en brandstofverkoop was er een omzetstijging met 2,7% tot 76,6 miljard euro.
Maar van het winstfront komt er minder goed nieuws. De nettowinst op groepsniveau daalde 23,87% tot 746 miljoen euro. Exclusief uitzonderlijke elementen oogt de toestand, met een nettowinst van 1,03 miljard euro, minder dramatisch. Al blijft dat nog altijd 7,4% minder dan een jaar eerder.
De operationele winst ging er 3,8% op achteruit tot 2,35 miljard. Vooral in Azië (China op kop) en op zijn Franse thuismarkt (-13,4% als gevolg van een grotere prijsconcurrentie op een stagnerende markt) had Carrefour het knap lastig. Gelukkig is er wel winstgroei in de rest van Europa (+25,5%) en Latijns-Amerika (+3,7% exclusief wisselkoerseffecten).
“Vijfde jaar van omzetgroei op een rij”
CEO George Plassat, die er volgend jaar mee stopt, onthoudt vooral de positieve elementen van 2016: “Carrefour komt versterkt uit 2016. De stijging van de omzet, voor het vijfde jaar op een rij, is het bewijs dat ons multiformaat- en omnichannelmodel, dat vandaag een realiteit is in al onze landen, wel degelijk werkt”, klinkt het in het persbericht. “In 2017 zal Carrefour blijven groeien met al zijn formats, winkels en digitaal, om nog dichter bij zijn klanten te komen.”
“Wij hebben ook alle financiële doelstellingen gehaald die we onszelf hadden opgelegd, zijnde een stijging van onze vrije cashflow, een verdere afbouw van onze schulden en een beheersing van de investeringen”, voegde financieel topman Pierre-Jean Sivignon daar tijdens een conference call nog aan toe.