Het officiële startschot komt dichterbij: de eerste van drie Belgische Jumbo vestigingen opent op 6 november in Pelt. De verwachtingen zijn hooggespannen, want de Limburgse gemeente is voor supermarkten al oververzadigd.
Snoeiharde concurrentie
Het was al langer bekend dat Jumbo dit jaar drie Belgische winkels zou openen, maar nu weten we ook waar en wanneer het startschot wordt gegeven: op woensdag 6 november in Pelt. Daarna openen winkels in Rijkevorsel en Lanaken, wat later volgen ook Deurne en Beveren.
Dat de keuze voor Pelt opmerkelijk is, schreven we een tijdje geleden al: de Nederlandse keten opent er vlak naast Albert Heijn en Aldi, terwijl iets verderop ook concurrenten Alvo, Colruyt, Delhaize, Peltri én Lidl aanwezig zijn. Na de opening van de nieuwe winkel zal de verzadiging in het marktgebied wel 215% bedragen, berekende RetailSonar: de concurrentie zal snoeihard worden.
Wel heeft Jumbo zelf één en ander al genuanceerd: de keten wil in België geen prijzenslag lanceren en zou daarom niet vasthouden aan de laagsteprijsgarantie die op de thuismarkt geldt. Het kan erop wijzen dat de nieuwkomer een rechtstreekse confrontatie met marktleider Colruyt liefst uit de weg gaat. De discounter uit Halle toont zich zelfverzekerd over de komst van een nieuwe concurrent: Jumbo is geen bedreiging voor Colruyt, mogelijk wel voor enkele andere concurrenten, zei operationeel directeur Marc Hofman daarover nog vorige week. De supermarktketen mag zich verwachten aan “een warm onthaal”…
De algemeen directeur van Jumbo België, Peter Isaac, zegt in een persbericht: “We zijn ervan overtuigd dat er in België volop ruimte is voor onze unieke formule. De klant hoeft niet te kiezen voor óf altijd lage prijzen óf een goede winkelervaring. Bij Jumbo is het én, én, én… De beste service, buitengewoon groot assortiment en dat voor altijd lage prijzen. In Nederland is Jumbo groot geworden door de klant altijd op één te zetten, de verwachtingen continu te overtreffen en van haar klanten échte fans te maken. Ook in België bouwen we ons bedrijf helemaal om de klant heen en gaan we voor 100% tevreden klanten.” Jumbo wil met haar formule naar eigen zeggen het Belgisch supermarktlandschap vernieuwen.