Belgen kochten in 2017 iets minder eieren, maar dat was niet enkel te wijten aan de Fipronilcrisis. De bestedingen stegen wel, als gevolg van een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio.
Discounters groeien
Het eierverbruik stagneert al een tijdje. In 2017 kocht de Belg gemiddeld iets meer dan 71 eieren voor een bedrag van 13,10 euro. Dit zijn 2 eieren of 3% minder dan in 2016 en ruim 4 stuks minder dan in het topjaar 2013. Er was in juli van vorig jaar uiteraard de Fipronil-crisis, maar ook daarvoor lag het verbruik al op een lager niveau dan in 2016. Door een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio lagen de eierbestedingen toch 3% hoger dan het jaar voordien. Dat blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen.
De gemiddelde prijs van zowel scharreleieren (0,15 euro per stuk) als bio-eieren (0,30 euro per stuk) steeg met 1 cent. Eieren van kippen met vrije uitloop werden twee cent duurder en klokten af op 0,23 euro per stuk. De gemiddelde aankoopfrequentie daalde lichtjes van 16 naar 15 keer per jaar. Het aantal eierkopers daalde lichtjes van 93,5 naar 93 op 100, vooral door een daling bij de kopers van eieren met vrije uitloop. Het aantal kopers van bio-eieren steeg daarentegen van 24 naar 27 op 100. Bio vertegenwoordigt 9% van het aantal verkochte eieren en ruim 14% van de omzet. Het is de enige categorie die meer kopers kan aantrekken. Het ruimere aanbod aan eieren legde de harddiscounters Aldi en Lidl geen windeieren: zij hebben nu een marktaandeel van rond de 32%. De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste kanaal met 45% marktaandeel. De buurtsupermarkten vertegenwoordigen 15% van het verkochte volume.