Terwijl de voedingsprijzen stijgen, wordt het populisme almaar goedkoper. Het was zelfs 1+1 gratis, deze week. Maar Filet Pur doorprikt de leugens en ontwaart een onverwachte winnaar van de energiecrisis. Raadt u al wie?
Merci monsieur Macron!
Dat belooft: het heeft nog niet eens gevroren of de eerste winkels vallen al om, doordat ze de overwinsten van hun energieleverancier niet langer kunnen of willen ophoesten. Vooral bakkers, maar ook al een buurtsupermarkt hier en daar. Daar zal het niet bij blijven. De lang verwachte shake-out die er tijdens corona niet kwam, komt er nu misschien wel. Wie geen buffer heeft, gaat eraan. Dat is een ramp voor de betrokken ondernemers, maar niet voor de sector: iedereen was het er toch over eens dat er teveel supermarkten zijn in dit land? Het worden er de komende maanden mogelijk wat minder. Al biedt dat dan ook weer kansen voor kandidaat-overnemers, die de boel hier wat komen oppoken met hun Hollandse prijzen, dat dan weer wel.
Hoewel: het valt met die Hollandse prijzen tegenwoordig best mee. De inflatie slaat ten noorden van Hoogstraten al even hard toe, en ze hebben daar geen Colruyt. Nee, het zijn de Franse prijzen die onze retailers zorgen baren: bij onze zuiderburen nemen ze tenminste échte maatregelen om de koopkracht te beschermen, en daar profiteren Belgische grensshoppers graag van mee, gesubsidieerd door de Franse belastingbetaler. Merci monsieur Macron! De Auchan in Roncq kan gewoon niet volgen en aan de tankstations staan lange files.
Goedkoop populisme
Het inspireerde onze minister van economie tot een stoere tweet: hij zou wel eens rap laten onderzoeken hoe het komt, dat de Belgische supermarkten duurder zijn dan hun collega’s in de buurlanden, daarmee haast insinuerend dat het toch maar allemaal zakkenvullers en bedriegers zijn. Of incompetente knoeiers. Nee, de grenzen van het goedkope populisme zijn nog lang niet in zicht. Het antwoord van Comeos-topman Dominique Michel liet niet lang op zich wachten: “U bent zélf de oorzaak”, daar kwam het zo’n beetje op neer. Die zat.
Het populisme stond deze week ook bij Test-Aankoop in de aanbieding, trouwens. 1+1 gratis, dus. “Valse promoties”, kopten ze naar aanleiding van de toevloed aan koopkrachtacties bij de supermarkten. De meeste media namen dat persbericht aanvankelijk klakkeloos over, want als je de mensen boos maakt, dan volgen de clicks immers vanzelf. Waarop RetailDetail besloot om toch even rond te bellen. En ja hoor: al gauw bleek dat ze bij de consumentenorganisatie simpelweg niet kunnen tellen, en ook dat ze enkele acties al dan niet moedwillig verkeerd hadden begrepen. Wellicht uit eerlijke schaamte pasten ze dat artikel in de loop van de dag verschillende keren stilletjes aan, maar het kwaad was geschied.
Magere marges
Want hey, je kan onze supermarkten toch moeilijk verwijten dat ze hun best niet doen om de prijsstijgingen te beperken? Ze zijn zelfs bereid om in eigen vel te snijden, door bijvoorbeeld een gigant als Danone de wacht aan te zeggen. Na meer dan twee weken van lege schappen zijn ze weer de dikste vrienden, meldt Delhaize. De details mogen we jammer genoeg niet kennen, zodat we niet kunnen concluderen wie er als winnaar uit de boksmatch komt. Als er al een winnaar is, uiteraard. De consument alleszins niet: omhoog gaan die prijzen toch. Lidl volhardt overigens nog even in de boosheid, maar daar hebben ze Danone simpelweg niet nodig.
Tja, die arme, in prijsoorlogen volhardende foodretailers moeten het doen met magere marges van 2 à 3%, als ze al winst draaien, terwijl megamultinationals mooie sier maken met hun sterke kwartaalresultaten. Dat steekt, en geen klein beetje. Dat die A-merken in het kleine België soms hogere tarieven aanrekenen, helpt ook al niet. Dus eisen de inkopers een stevige crisisbijdrage. Er kan wel wat vet van de soep, vinden ze. Dat die fabrikanten ook maar eens leren leven met wat minder winst op de bank, zoals iedereen. Maar bij Fevia is het paniek: 40% van de voedingsbedrijven dreigt kopje onder te gaan. De niet-beursgenoteerde sukkels, vermoeden we. Ja, het wordt een interessant najaar.
Krankzinnig
Waarbij “interessant” een eufemisme is voor “miserabel”. Toch levert die energiecrisis mogelijk ook een onverwachte winnaar op. Echt? Ja hoor: ze is immers een zegen voor e-commerce. Viel de online groei wat terug na corona? Het zal niet lang duren. En meer zelfs: het wordt eindelijk rendabel. Webwinkels hoeven geen honderden slecht geïsoleerde panden te verwarmen en tegelijk duizenden frigo’s koel te houden, en van huurindexatie hebben ze ook al geen last. Hun elektrische bestelwagentjes laden ze op met de zonnepanelen op hun distributiecentra. En consumenten denken twee keer na voor ze de auto starten. Bingo!
Vraag maar aan Andy, de sympathieke drankenbezorger die er naar eigen zeggen wél in slaagt om geld te verdienen met gratis leveren. Enfin, nu nog niet, maar straks zeker en vast. De belofte van elke startup. Shoppers die hun bakken bier en water nog zélf gaan halen in de winkel zijn krankzinnig, zegt het businessplan. Als u dat niet gelooft, kan u ‘m dat persoonlijk mededelen op 22 september, op de RetailDetail Day, waar ook Starbucks-uitdager Izy Coffee een sterk verhaal komt vertellen. Voor tickets is het langs hier.
Een beetje zwanger
En Andy is niet de enige. Want wie komt daar met zelfverzekerde Hollandse tred de Vlaamse markt opgelopen? Wie zag je deze week op alle Vlaamse bushokje en in primetime voor en na de populairste formats van het nieuwe televisieseizoen? Wie papt er aan met niemand minder dan Sofie Dumont? Crisp, inderdaad. De online versmarkt komt hier niet eventjes z’n grote teen in het water steken: nee, ze komen hier gewoon winnen. Klaar.
Ze noteren daar nu al duizenden bestellingen per week, dus duwen ze door, crisis of niet. Bluf? De app is alleszins een pak gebruiksvriendelijker dan die van eender welke supermarkt. Download ‘m en learn from the best, mensen. Leuk assortiment ook: echt onderscheidend, recht van de boer en de ambachtelijke fabrikant. Niet schandalig duur bovendien. Niet dat ze met Aldi komen concurreren, maar toch: ze mikken op de supermarktklant.
Het contrast is groot met goed bedoelde korteketeninitiatieven als Lokkal. Of met Rayon, de quasi onzichtbare webshop-zonder-app van Colruyt Group, waar ze niet voor het eerst een béétje zwanger zijn tot hogere kunstvorm verheffen. Welja, mogelijk gaat die lefgozer van een Tom Peeters op z’n bek, volgend jaar. Maar ik zou er niet op rekenen. Voor zelfgenoegzaam achteroverleunen lijkt het me nu niet de beste tijd, toch? Welaan dan! Tot volgende week!