Een krimpend marktaandeel en een zinkende beurskoers zijn slechts verwaarloosbare details op de weg naar triomf: Filet Pur onthult in alle exclusiviteit de uitgekookte strategie waarmee de fiere marktleider straks iedereen toch weer het nakijken geeft. En dat op de dag van de raclette!
Blijven cashen
Wellicht nét te laat om nog aanspraak te kunnen maken op de wisselbeker “deal van het jaar” is de hernieuwde poging van Mondelez om z’n concullega Hershey’s in te lijven, de grootste chocolademaker van de VS – al bevat chocolade ginds doorgaans meer suiker dan cacao, het moet gezegd. Samen zouden ze Mars én Ferrero kunnen voorbijsteken. Als het al zou lukken, want voorlopig houdt de producent van chocoladekusjes de boot af: het bod is te laag. Playing hard to get.
Een fusie die definitief van de baan lijkt, is die tussen de Amerikaanse supermarktgiganten Kroger en Albertsons. Verschillende rechters maakten bezwaar, wegens een verstoring van de concurrentieverhoudingen. De betrokkenen houden het dan ook voor bekeken, maar niet zonder elkaar van sabotage te beschuldigen. Albertsons eist zelfs miljarden compensatie van Kroger wegens contractbreuk en twee jaar kostbaar tijdverlies. Tot grote opluchting van een leger aan advocaten en consultants dat opportuniteiten ziet om toch nog even te blijven cashen. Win for Life! Zou Frans Muller opnieuw z’n kans durven wagen? Ook Ahold Delhaize werd destijds immers aan Albertsons gelinkt.
Geen ironie
Die zaterdagochtend in de discountwinkel: in lange rijen stond de haast voltallige bevolking aan te schuiven voor de Aldi-filialen, in de hoop om één van de slechts tienduizend exemplaren van dat zogenaamd unieke kunstwerk te bemachtigen. Tja, een goeie twintig stuks per winkel, dat is bepaald niet veel, en sommige leperds gingen er met meer dan één kadertje vandoor, wat andere klanten dan weer de gelegenheid bood om hun ongenoegen te uiten in de media.
“Even succesvol als de actie met de vijf-in-één multistyler”, meldde de woordvoerster zonder een zweem van ironie – hey, communicatie is een vak, en het zijn professionals daar in Erpe-Mere. Het zal kunstenaar Koen Van Mechelen groot plezier hebben gedaan: je bent een lokvogel of je bent het niet. En hij houdt van vogels, dat is bekend. Kunstliefhebber, de gemiddelde Belg? Toch vooral speculant: kijk maar op 2dehands.be. Of straks onder de kerstboom?
Sober en ingetogen
Speaking of which: er staan sinds deze week eenvoudige bruine kartonnen kerstbomen zonder verdere opsmuk in de winkels van Colruyt. Alsof ze nog enig voorbehoud maken bij de nakende kerstsfeer, zou je haast gaan denken, ook al vertellen spontane medewerkers me een tiental keer per dag op de radio dat ze klaar staan voor mijn eindejaar. Je kan die nepbomen strak noemen, of schraal, ik ga me daar niet over uitspreken, maar ze passen met hun sobere ingetogenheid wel bij de nogal povere halfjaarcijfers die de groep dinsdagavond publiceerde.
Want wat harder van “gratis” roepen volstaat blijkbaar niet, ondervond de marktleider de afgelopen maanden. Dat omzet- en marktaandeelverlies komt uiteraard niet geheel onverwacht: moeilijke vergelijkingsbasis, want vorig jaar was het nog hommeles bij Delhaize. Nu die nummer twee de zondagsrust weigert te respecteren en stilaan weer naar z’n topvorm toegroeit, is het andere koek. Al bij al viel de schade eigenlijk nog mee: de doorsnee belegger verslikte zich in z’n kopje Graindor-koffie om een ánder nieuwtje.
Luie zetel
Die overname van veertig fitnesscentra namelijk. Dat Colruyt Group het méént met z’n sportieve ambities, was voor velen blijkbaar een onprettige verrassing. Hadden ze de afgelopen jaren niet goed opgelet misschien? Het verhaal van Jef en z’n vier pijlers gemist, destijds? Tja, beleggers sporten niet graag, ze liggen liever kwijlend in hun luie zetel naar stijgende beurskoersen te kijken. En ze vinden dat Colruyt zich maar beter kan focussen op z’n foodbusiness, die nog altijd 95% van de groepsomzet uitmaakt. De prijzen verlagen, de winkels verfraaien, de openingsuren verruimen: het is maar een greep uit de suggesties die de revue passeerden.
Er stond in dat verband onderaan dat persbericht nog iets interessants, trouwens: de vier pijlers worden er drie. De operationele segmenten non-food en gezondheid & welzijn worden namelijk samengevoegd. Waardoor Newpharma en ZEB plots in hetzelfde schuifje liggen, bien étonnés de se trouver ensemble. Ik heb het hier al eerder geschreven, ik mocht het deze week nog eens helder uitleggen bij de vrienden van HLN en ik poneer het op eenvoudig verzoek opnieuw: die modepoot gaat vroeg of laat de deur uit, let maar op. Maar van concurreren met Basic-Fit heeft Colruyt niet de minste schrik. Moeilijke sector nochtans. En ze volgen hier geen laagsteprijzenstrategie.
Geniaal en gewiekst
Maar ja, de 103 ton raclettekaas die ze de komende twee weken gaan verkopen, goed voor meer dan 457.000 porties, die moeten er uiteraard weer afgetraind worden. Want geloof het of niet: vandaag is het niet alleen een gevreesde vrijdag de dertiende, maar ook nog eens Wereld Raclette Dag, blijkbaar. En ik wist van niks!
De cijfers, uit een persbericht van de onvermoeibare communicatiedienst in Halle gisteravond, leggen ongewild de even geniale als gewiekste strategie van onze marktleider bloot: we mesten de bevolking vet, om ze vervolgens de loopband op te jagen, onder het motto “zweet is slechts vet dat aan het huilen is”. Kijk, als dát geen overtuigend voorbeeld is van synergie tussen food en fitness, dan weet ik het ook niet meer. U wel misschien?
Tot slot een dienstmededeling: deze jongen heeft nog wat verlofdagen openstaan die dringend op moeten. Daarom begin ik wat vroeger aan de kerstvakantie: geen Filet Pur volgende week, maar ik zet ter compensatie tegen komende vrijdag wél het Grote Foodretail Jaaroverzicht voor u klaar. Doe er uw voordeel mee, geniet van de feestdagen en tot volgend jaar!