Goed opgelet: we moeten u verwittigen. De Black Friday-editie van het weekoverzicht door RetailDetail Food bevat namelijk enkele gewichtige waarschuwingen. Opgepast, dus.
Present in Gent
De halve foodsector tekende deze week present in Gent, waar de jaarlijkse Horeca Expo plaatsvond. Dat is het grootste ‘all you can eat’-buffet van het land, weliswaar voorbehouden aan zelfverklaarde horecaprofessionals. Niets dan positivisme op de beurs, die dit jaar de invoering van de witte kassa vierde onder het motto ‘We love it when you like it’.
RetailDetail Food was er ook, onder andere om er een debat te becommentariëren over de toekomst van de foodservicegroothandel. Daar sloeg de vrolijke stemming toch een beetje om, aangezien niemand minder dan de gevreesde VRT-journalist Lieven Verstraete de moderator bleek. Een man met kennis van zaken, want zijn vrouw baat een koffiebar uit in Brugge. In zijn gekende vlijmscherpe interviewstijl fileerde hij de deelnemers. “U bent gewoon niet meer relevant”, wierp hij ISPC-baas Ivan Sabbe voor de voeten. Die kleurde prompt wit van woede en blauw van ergernis, en dat beterde niet toen ondergetekende schetste hoe groothandelaars in de retail allang uitgestorven zijn als waren het Westelijke Zwarte Neushoorns (niet meer gesignaleerd sinds 2006). Het was nochtans niet kwaad bedoeld, slechts een voorzichtige waarschuwing.
Dure lucht
Brexit, het vervolgverhaal: na Toblerone heeft nu ook Maltesers besloten om zijn verpakkingen in het VK te laten krimpen, kwestie van de stijgende kosten te compenseren. Nu dachten wij dat Maltesers toch al voornamelijk uit lucht bestonden, niet? Bovendien: producent Mars verlaagde het gewicht al maanden geleden stiekem van 121 gram naar 103 gram en pas recent kwamen de Britten er achter. Ze zitten daar gewoon te suffen dus, wat meteen verklaart hoe een hansworst als Nigel Farage een heel volk in de luren kon leggen. We gaan die verpakkingen de komende maanden toch goed in het oog houden, want een verwittigde consument… Overigens, een verband is er niet, maar in België heeft Mars een nieuw managementteam, dat voortaan geleid wordt door een Fransman.
De aarde warmt op, maar de wereld wordt killer, hoorden we onlangs in een liedje. Die zat. Net nu Donald Trump de CO2-uitstoot naar ongekende hoogten wenst te stuwen, gaat de voedingsindustrie dan maar het klimaat redden. Dat is in elk geval het goede voornemen van bedrijven als Unilever, Danone, Mars, Kellogg’s en General Mills: zij hebben hun steun uitgesproken voor het klimaatakkoord dat recent in Parijs werd bereikt en ze maken zich sterk dat ze samen de uitstoot in de landbouwsector kunnen aanpakken.
Slakken of salmonella
Ook de retailsector laat zich niet onbetuigd: de mandarijntjes uit Spanje komen voortaan per trein naar ons land, in opdracht van onder andere Colruyt, Albert Heijn, Edeka, Plus en Sligro. Op die manier zouden ze wel 70% CO2-uitstoot besparen in vergelijking met wegtransport.
Let intussen toch een beetje op wat u eet: voorverpakte sla kan voedselvergiftiging veroorzaken omdat die vochtige plastic zak een ideale broedplaats blijkt voor de salmonellabacterie. Niet-voorverpakte sla kan slakken en insecten bevatten, maar die zijn niet dodelijk. Aan u de keuze.
Van sla naar tomaten: dat is een evident bruggetje. De Italiaanse producent van tomatenproducten Mutti wordt een beetje Belgisch nu investeringsfonds Verlinvest een participatie van 24,5% heeft genomen in het bedrijf. Het is de bedoeling om met dat geld de internationale groei te versnellen en nieuwe producten te ontwikkelen. Bij Elvea zijn ze gewaarschuwd.
Cocktails en mocktails
Dit weekend vieren we voor de zevende keer de Dag van de Drankenhandelaar. Nu ja, eigenlijk zijn dat drie dagen. De 68 drinkcenters aangesloten bij FeBeD, de organisatie van Belgische Drankenhandelaars, pakken uit met promoties en degustaties. Tegelijk luiden ze feestelijk de start in van de nationale Bobcampagne. U bent – nogmaals – verwittigd.
We zouden er een pint op kunnen drinken, maar dan geen Hoegaarden: het witbier valt uit de gratie van de consument en dus ook die van AB InBev, dat wel wat beters te doen heeft dan in slappe losers te investeren. Alcoholvrij is de toekomst, en Hoegaarden is niet langer een prioriteit.
Wie toch iets sterkers wil, kan terecht bij Coca-Cola, dat zijn portfolio sterkedrank verder uitbouwt met gins, likeuren en whisky’s. Zo zijn ze daar helemaal klaar om binnenkort kant-en-klare Cuba Libre te commercialiseren. Tot nu toe moeten we het immers doen met mocktails van FÏNLEY. Al zijn die ook wel sympathiek, zoals hun advertentie in RetailDetail Food bewijst.
Nieuwe stadswinkels
Is er iemand onder onze lezers die op een heldere manier kan uitleggen wat die fel gehypte blockchaintechnologie nu precies inhoudt? U mag ons bellen. Bij Walmart weten ze het wél: daar gaan ze blockchain gebruiken om de traceerbaarheid en de voedselveiligheid te verbeteren. We zijn razend benieuwd.
Bij Lidl zitten ze nooit om een stunt verlegen, dat weet u. Ook deze week was het prijs: de discounter opende de pop-upwinkel #LidlSki in de hippe Brusselse Dansaertstraat, een initiatief dat de nieuwe skicollectie in de kijker zet. Geen enkel item kost meer dan 55 euro, benadrukt de retailer. Terwijl je in die hele winkelstraat waarschijnlijk niks vindt dat minder dan 55 euro kost, tenzij een kop koffie.
Stadswinkels zijn in opmars en verschillende retailers ontwikkelen nieuwe concepten. Zo ook Auchan, dat in Parijs een eerste vestiging van MyAuchan opende: een winkel met een eethoek, een sinaasappelpers, een koffieautomaat, een waterfontein, een magnetron en de onmisbaarste aller levensbehoeften: gratis wifi.
Snelheidsrecord
Diepvriesketen Picard innoveert ook, en wel met een snackbarconcept waar gehaaste mensen de diepgevroren lekkernijen meteen kunnen opwarmen in de magnetron om die dan ter plaatse te verorberen. Hun fameuze moelleux au chocolat is al klaar in 35 seconden. Maar het zou zonde zijn om hem even snel op te eten, uiteraard.
Over snelheid gesproken: het record van de week gaat naar Delhaize, dat in samenwerking met winkelbouwer Stamhuis een hele supermarkt renoveerde op amper twee weken tijd. Waarvoor onze felicitaties.
Tot slot nog een laatste waarschuwing: maak een beetje voort met uw Black Friday en Cyber Monday aankopen. Binnen een week begint in ons land immers de sperperiode. Mensen die daarna nog ingaan op verleidelijke aanbiedingen van hippe webshops, begeven zich dus zonder meer in de illegaliteit. Zeg niet dat u het niet wist. En tot volgende week!