De ene worst is de andere niet, cake wordt een luxeproduct, en wraak is een koude schotel die door merkfabrikanten wordt geserveerd om retailers een hak te zetten. Het weekoverzicht van RetailDetail Food heeft nog meer lekkers in petto!
Spijtige worst
Wanneer zelfs een doorgaans serieuze krant als De Tijd het nodig vindt om Willy Naessens (geen familie van Pascale, naar het schijnt) op te voeren in een paginalang interview, dan moet er echt iets aan de hand zijn. Want als hij toevallig een keertje niet op tv te zien is, treffen we de mediagenieke bouwondernemer doorgaans aan in de kolommen van Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal of – occasioneel – De Bouwkroniek. En niet bij RetailDetail, want aan winkelbouw doet de man niet.
Maar in een zondagse bevlieging kocht hij wél een voedingsbedrijf, en zelfs meer dan één. Het is onder andere daarover dat de zakenman zijn beklag doet in de krant: de marges op worsten en bereide maaltijden vallen dik tegen en hij is de voedingstak liever kwijt dan rijk, zo blijkt. Ziedaar een kanjer van een opportuniteit, beste lezer: doe een redelijk bod en het conglomeraat Willy Naessens Food Production (dat is samengesteld uit Frank Delmote, Quality Salami en Blancke Production) is helemaal van u. Klinkt aanlokkelijk? Of verbergt er zich een addertje onder de boerenpaté?
Welja, de vleesconsumptie zit nu niet bepaald in de lift. Bovendien zou het zomaar kunnen dat we een andere reden voor dat financiële media-offensief in de communautaire sfeer moeten zoeken. Sinds vorige week namelijk kreeg de Ardense worst z’n Europese appellatie, de ‘beschermde geografische aanduiding’ om precies te zijn. En die heeft tot gevolg dat Ardense worst voortaan enkel geproduceerd mag worden in de Ardennen. En daarmee bedoelt men écht niet de Vlaamse Ardennen, voor alle duidelijkheid. Kortom, de delicaat gerookte en gedroogde saucissen die Willy Naessens draait, mogen nog wel worst heten, maar tot zijn spijt niet langer Ardens. En dat steekt.
Drie keer per week
In de supermarkt is de stemming niet veel vrolijker. De boterprijs breekt alle records omdat de vraag is gestegen terwijl het aanbod daalt. Dat is middelbare schooleconomie, zover kunnen we nog wel volgen. In Frankrijk, waar ze van geen Belgische boter willen weten, leidt dat al tot tekorten. Straks wordt smokkelen weer lucratief. Ook de prijs voor eieren is flink gestegen, een gevolg van de fipronilcrisis. Dat betekent hogere productiekosten voor heel wat voedingsbedrijven, klaagt Fevia, dat tussen de regels een oproep doet richting retailers, met de vraag om rekening te houden met de moeilijke omstandigheden (lees: prijsverhogingen niet carrément af te wijzen zoals ze meestal doen). Cake gaat een onbetaalbaar luxeproduct worden.
Ach, veganisten laten dat allemaal niet aan hun hart komen. Tenzij ze voorverpakte producten kopen: daar blijkt vaak minder in te zitten dan op de verpakking staat vermeld. Nee, consumenten krijgen in één geval op vijf geen waar voor hun zuurverdiende centjes. Zijn fabrikanten dan meedogenloze bedriegers? In die context is het eigenlijk geen wonder dat consumenten steeds minder vaak naar de supermarkt gaan. Hoewel, gemiddeld drie keer per week, da’s nog altijd vaker dan ze seks hebben, geloof ik. Enfin, dat laatste heb ik ook maar van horen zeggen uiteraard, want het GfK consumentenpanel geeft daarover geen uitsluitsel.
Consumenten die niet naar de supermarkt gaan, bestellen die misschien zo’n fameuze maaltijdbox dan? De cijfers spreken dat tegen. 80% van de Vlamingen heeft gewoon geen interesse, blijkt uit onderzoek. Nochtans zijn maaltijdpakketten een prima remedie tegen tijdsdruk, keuzestress en gebrek aan inspiratie. De markt zal op termijn wel groeien, maar nogal traag. Dat vooruitzicht zette geen domper op het beursdebuut van HelloFresh, dat zowat 300 miljoen euro ophaalde. Geld van mensen die eens iets anders willen dan op de lotto spelen, vermoeden we. Niet slecht voor een bedrijf dat nog meer verliezen opstapelt dan Anderlecht in de Champions League.
Vermoorde onschuld
Filet Pur wordt niet enkel door FMCG-professionals gretig gelezen op vrijdag, maar ook door de collega’s van de publiekspers, die immers onvermoeibaar op zoek zijn naar een lekker verhaaltje, een smeuïge scoop, ter lering en vermaak van de argeloze burger. Zo zag een journalist van Het Nieuwsblad wel iets in de Scandinavische Heinz ketchup die ik vorige week in de schappen van Colruyt aantrof. De collega nam niet de moeite om zich daadwerkelijk te verplaatsen naar een Colruytwinkel, waar hij/zij eenvoudig had kunnen vaststellen dat het niet om Finse verpakkingen ging, maar wel om viertalige Zweeds-Deens-Noors-Finse etiketten (ik citeerde gewoon de Finse ingrediënten omdat ik die taal het grappigst vond).
Maar de dappere reporter kreeg wél een tamelijk hilarisch antwoord van inkoopdirecteur Christophe Dehandschutter, die zo’n beetje de vermoorde onschuld speelde en toegaf dat het “waarschijnlijk” een levering door traders betrof. Waarschijnlijk? Alsof hij niet perfect zou weten wat er in zijn eigen departement gebeurt. Goed geprobeerd, dat wel! De resultaten van Kraft Heinz hebben er overigens niet onder geleden, want de Europese omzet steeg. Eén pot nat immers. Wel jammer voor de bonus van de Belgische medewerkers.
Zwevend voedsel
Dat Colruyt toch maar oppast, met z’n traders. Merkfabrikanten zinnen op wraak, en zoals mijn goede vriend Don Vito Corleone al stelde: “Revenge is a dish that tastes best when it is cold.” Grote namen als Mars, Unilever en Reckitt Benckiser hebben zich aangesloten bij een nieuw Brits digitaal platform dat hen toelaat rechtstreeks aan de consument te verkopen. Voilà. Geen supermarkten meer nodig. Geen dovemansgesprekken meer met irritante inkopers. En 30% lagere prijzen voor de consument bovendien, onder meer dankzij die befaamde blockchaintechnologie. U hoort het in Halle donderen? Ingewikkelde materie inderdaad, die blokjesketting, maar als ze het met lasagne uitleggen, dan begrijp ik het wel. U misschien ook? Doe er uw voordeel mee!
Nu de sint en de kerstman stilaan in zicht komen, is ook het trendwatcherseizoen weer aangebroken. Diverse zelfverklaarde experts turen in hun kristallen bol om te voorspellen wat we volgend jaar allemaal zullen eten. De analisten van Mintel spiegelen ons een nabije toekomst voor waarin onze voeding tal van verrassende texturen zal aannemen, onder andere. Dat treft, want net nu viel onze aandacht op een intrigerend filmpje dat toont hoe wetenschappers voedingspartikels door middel van akoestische golven doen zweven tot op de tong van proefpersonen, om aldus een geheel nieuwe culinaire ervaring te creëren. We kid you not. Weldra in een winkel in uw buurt? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.