Hoe verhef je het verkopen van onzin tot conceptuele kunst? Dat hoef je slechts aan onze sympathieke noorderburen te vragen. U leest meer in het volstrekt niet Instagramwaardige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!
Georganiseerde lekken
Het kon uiteraard niet anders of Jumbo haalde alweer de koppen. Die supermarktketen krijgt gewoon een vol jaar gratis reclame vooraleer ze in ons land hun eerste winkel komen openen. De media rollen de rode loper uit, net zoals ze dat eerder voor Albert Heijn hebben gedaan. Geloof me, met die merkbekendheid komt het uiteindelijk wel goed hoor. En ze hoeven daar zelf geen officieel woord voor te communiceren, want het gaat steeds om toevallige lekken. Zogezegd. U moet bij gelegenheid maar eens aan Jef Colruyt vragen hoe dat loopt wanneer een Belgische keten even de grote teen in het water steekt bij de noorderburen.
Wat was het grote nieuws deze keer? Dat Jumbo met z’n fameuze Foodmarkt-concept naar ons land zal komen. Dat verklapte topman van Eerd ‘toevallig’ tijdens een bijeenkomst met ondernemers. Jaja. We weten allemaal: toeval bestaat niet, complotten wel. Nu moet u weten: Foodmarkt, dat is een blitse combi van een ‘gewone’ supermarkt, een versbelevingszone met bedieningscounters waar je warme maaltijden kan kopen, en een restaurant waar je ter plaatse kan consumeren. Iets wat bij ons nog niet echt bestaat dus. Een beetje in de buurt komt enkel de tamelijk klassieke premium uitvoering die Delitraiteur heet (en die nu toevallig brood ziet in een compacter horecaconcept dat salades, soepen, wraps en broodjes verkoopt onder de naam Eat & Go). Uit eten is het nieuwe koken.
Een bommetje
Of zo’n Foodmarkt-concept kans zou maken in België? Weinigen twijfelen eraan. Zeker sinds de overname van restaurantketen La Place (een soort Lunch Garden, maar dan voor mensen die jonger zijn dan tachtig) heeft Jumbo de knowhow in huis om een deftige dagschotel in elkaar te knutselen. Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat de retailer bij ons met een vernieuwend concept zou komen dat het markt-gedeelte uit Foodmarkt combineert met een compacte gemakssupermarkt en een messcherp geprijsd onlineassortiment, af te halen of aan huis geleverd. Zou een bommetje kunnen worden, toch?
Voor het hypernerveuze management van Colruyt kan het misschien een geruststelling zijn: als het gele gevaar hier restaurantje komt spelen, verdwijnt die hele laagsteprijsgarantie mogelijk wat naar de achtergrond. En dan moet vooral Delhaize zich aangesproken voelen. Of denkt u dat de leeuw ‘toevallig’ begonnen is met de uitrol van gezonde instore-snackbars in samenwerking met Foodmaker? Tja. Toeval is vaak te toevallig om toeval te zijn.
Zand in de ogen
Maar de baas van het familiebedrijf in Veghel liet zich nog iets anders ontvallen. “Als het niet lukt, zijn we meteen weer pleite”, zei hij namelijk. Hola. Slaat de twijfel nu al toe? Houdt Frits van Eerd een slag om de arm? Komt Jumbo naar hier onder voorbehoud? Laat hij een achterpoortje open om snel de aftocht te kunnen blazen? Dat is toch wel heel erg on-Hollands eigenlijk. Of strooit de lepe man ons zand in de ogen? We weten allemaal: als een Nederlander je toevallig eens een keertje niet staat te belazeren, dan is hij het simpelweg vergeten. Het overkomt de besten.
Nu is internationale expansie sowieso geen garantie op succes. Vraag het maar aan de Franse diepvriesketen Picard: een topper in het thuisland, maar bakt er bij ons werkelijk niets van. Vlaanderen is al een tijdje geen optie meer en ook de Franstalige winkels draaien nog steeds verlies. Vijf kapitaalverhogingen in zes jaar, faut le faire. Tja, de commerciële strategie laat zich dan ook kort samenvatten als ‘kleine porties, grote prijzen’. Génial, quoi!
Smogalarm
En ook de komende maanden gaan die winkels zwaar in het rood, als we mogen afgaan op de voorspellingen van Comeos: de organisatie waarschuwt voor de rampzalige gevolgen van het zogenaamde ‘afschakelplan’ dat hele gebieden zonder elektriciteit dreigt te zetten. Daar komt namelijk rotte vis van, gesmolten ijslolly en bruine sla. Inderdaad: als distributiecentra en winkels deze winter zonder elektriciteit vallen, zullen er tonnen diepvries- en verse voeding reddeloos verloren gaan. De markt voor noodgeneratoren draait nu al op volle toeren. Waardoor we ons dus ook weer aan smogalarm zullen mogen verwachten. Met dank aan onze regeringen van de afgelopen twintig jaar, ongeveer.
Nieuws is pas echt nieuws als het slecht nieuws is. Dus waren de media er deze week als de kippen bij om alweer een stakingsaanzegging bij Delhaize in de verf te zetten. Maar dat er op de verzoeningsvergadering heerlijke Ciao Italia koffie werd geserveerd met Kletskoppen van Taste of Inspirations, daar lees je dan weer nergens over. Typisch. De onenigheid gaat over flexibiliteit op de winkelvloer: de medewerkers hebben teveel werk en te weinig tijd, zeggen ze. Wij ook. Misschien kan Delhaize dat oplossen door de kassa’s gewoon helemaal af te schaffen, dan is dàt alvast een zorg minder. Klinkt gek? Nee hoor, met de nakende komst van Amazon Go naar Londen en de recente opening van een digitale Auchan in Parijs én van kassaloze AH to go’s in Amsterdam zou het toch al héél vreemd moeten lopen als er wél nog kassa’s te bewonderen vallen in dat gloednieuwe, innoverende Shop & Go concept dat de retailer zeer binnenkort gaat voorstellen. Niet? We zijn razend benieuwd!
Een portie wangslijm
De RetailDetail Wisselbeker voor Consumentenbedrog & Andere Ongein gaat deze week opnieuw naar Nederland, trouwens. Had u iets anders verwacht? Bilder & De Clercq, een Amsterdamse startup die eerst fysieke maaltijdwinkels opende, ze dan weer sloot en vervolgens maaltijdboxen online ging verkopen, heeft iets nieuws bedacht: de DNA Foodbox. Het concept? U stuurt het bedrijf wat wangslijm op (jawel) en zij bezorgen u maaltijden waarvan de receptuur is gepersonaliseerd in functie van uw DNA. U weet het intussen: Filet Pur verzint helemaal niks, nooit ofte nimmer.
Maar kijk. Elke voedingswetenschapper kan u vertellen dat dit pseudowetenschappelijke lulkoek eerste klas is. Ja, personalisering is een toekomsttrend in voeding, dat werd ook op ons onvolprezen Foodcongress bevestigd. Maar we zijn nog lang niet zo ver, voorlopig blijft het bij science fiction. Die genetisch aangepaste recepten zijn dus niets meer dan een leuk verzonnen maar oneetbaar broodje-aapverhaal. Goed gebracht, wel. Dat noemen ze marketing. Hoe anders denk je een Nederlander 100 euro per week afhandig te maken in ruil voor enkele karige porties groenten en kip? Precies! Vermoedelijk krijgt iedereen gewoon dezelfde doos, zo gewiekst zullen ze wel zijn, de snoodaards.
Instagram alert
En dan nog dit. Authentieke bakstenen muren? Check! Rustieke houten fruitkistjes? Check! Random bijeengezocht meubilair uit de kringwinkel? Check! Jute zakken? Check! Onze hipstergehalteteller schoot meteen in het rood. Jawel hoor, die nieuwe Act for Food Factory van Carrefour heeft àlles om het te maken op Instagram. Of de ambities ook verder gaan dan enkele honderden likes, is een vraagteken. Waar ze zich bevoorraden qua producten is eveneens een raadsel, want er heerst een nijpend tekort aan bioboeren terwijl de vraag naar biovoeding het aanbod overstijgt. En dat zal niet verbeteren als Carrefour aan biologische oorlogsvoering gaat doen, want dan zal geen enkele landbouwer nog willen overschakelen. Tenminste, dat beweren de concurrenten. Jaloers, waarschijnlijk.
De hippe pop-up is overigens een projectje van innovatiedirecteur Arnaud Lesnes. Die geluksvogel heeft de allerleukste job van de hele toren, daar in Evere. Mag het ene gekke initiatief na het andere waanzinnige idee lanceren, en het hoeft niet eens geld op te brengen. Een beetje zoals de redactie van RetailDetail dus, nu ik er even bij stilsta. Als dat maar goed afloopt! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.