Willen we méér of minder supermarkten? De ‘race for space’ in de foodretail neemt ongekende proporties aan: een totale oorlog kondigt zich aan. Deze Filet Pur belandt saignant op uw bord, en waarschuwt voor twéé slinkse complotten.
Onder vuur
Oei, vanwaar die populistische titel, Filet Pur? Tja, hij wél gebaseerd op harde cijfers. 75: zoveel supermarkten kwamen er netto bij in ons land, vorig jaar. Dit jaar zullen het er wellicht niet veel minder zijn. We klokten af op 3.556 stuks: iedereen is het er over eens dat het er teveel zijn, nochtans. Het land is vol, maar niemand wil als eerste wijken voor de concurrentie. Het is als een spelletje om ter langst de adem inhouden. Tot er ongelukken gebeuren: faillissementje hier, herstructurering daar, verkoop ginder… Bij Carrefour en Delhaize sloten ze al meer winkels dan ze er openden.
Dat heb je dan met al die bloeddorstige buitenlanders die naar slagveld België komen om hier niet alleen de laatste lokale held onder zwaar artillerievuur te nemen maar en passant ook elkáár kapot te maken. De combinatie van een marktleider onder druk, een teveel aan verkooppunten en hallucinante inflatiecijfers lijdt onvermijdelijk tot de totale oorlog op de moeilijkste markt van West-Europa. We schreven het eerder al: het wordt buigen of barsten, dit jaar.
Geen reserves
Als de marges krimpen, de kosten stijgen en de omzet achterblijft, dan is de bodem van de kassa gauw in zicht. En zelfs dan geeft het Gele Gevaar voorlopig z’n Vlaamse ambities nog niet op: opnieuw willen ze er tien openen dit jaar. Zelf verklappen ze niet wáár die winkels gaan komen – toch niet vooraleer alles in kannen en kruiken is – maar we hebben de regionale pers even voor u uitgespit: we telden zes zekerheden, drie waarschijnlijkheden, drie mogelijkheden en een vijftal projecten die zich in de verre toekomst bevinden. Het kán dus, als alles meezit. Maar wij weten niet alles.
Bovendien: niet enkel aanslepende vergunningsprocedures en vertragingen op de bouwwerven spelen Jumbo parten, maar ook de ‘war for talent’. Let maar eens op de urgentie van de vele jobadvertenties van de keten, op sociale media en abribus onder andere: ze krijgen de teams voor die winkels gewoonweg niet tijdig ingevuld. En dan kan je niet openen. Dat is het nadeel van het voordeel dat je hebt als nieuwkomer: geen reserves om uit te putten. Volgende week openen ze eindelijk de Antwerpse Alvo-winkel die ze al twee jaar geleden overnamen.
Bedrieglijk
Dat Mars, Inc. nog altijd niet failliet is, dat kan een mens zich toch nauwelijks voorstellen? Toen dat woke familiebedrijf zo’n tweeënhalf jaar geleden de noodlottige beslissing nam om toe te geven aan de druk van de Black Lives Matter-beweging en z’n rijst voortaan onder het merk Ben’s Original te verkopen, zwoeren immers vele miljoenen verontwaardigde witte consumenten dat ze nooit of te nimmer nog zo’n oranje verpakking uit het rek zouden nemen. Dat moet een enorme klap voor de omzet hebben betekend. Maar daar lees je in de mainstreammedia niks over.
En nu is het wéér prijs: vele miljoenen trouwe kijkers van Fox News zijn per direct gestopt met snoepen, nu ze eindelijk beseffen dat die bedrieglijk onschuldig ogende mascottes van M&M’s eigenlijk perverse propagandamachines zijn die heimelijk reclame maken voor vrouwenrechten, homoseksualiteit en diversiteit. Als gevolg hiervan gaan niet alleen de obesitascijfers in de VS de komende tijd drastisch omlaag, maar zal ook de multinational in kwestie zélf onvermijdelijk ten onder gaan. Tenzij dat bedrijf over een goeie twee weken een verpletterend antwoord formuleert in de vele reclameblokken tijdens de Superbowl, een non-event dat helemaal niks met voetbal te maken heeft. Doorgestoken kaart, volgens sommigen. We zien wel.
Een complot
Lachen met domme Amerikanen vanuit het superieure Europa: we doen het maar al te graag. Nochtans is er aan idiotie ook in onze contreien bepaald geen gebrek. Eén artikel op het onvolprezen RetailDetail-nieuwsplatform trok deze week de aandacht van het kritische publiek. We hadden het niet zien aankomen: dat de Europese Commissie een nieuwe reeks insecten heeft goedgekeurd voor menselijke consumptie, blijkt tot grote ongerustheid te leiden bij alerte medeburgers.
Zijn insecten dan geen gezonde en duurzame bron van eiwitten? Helpen ze ons niet om de transitie te maken naar een milieuvriendelijker voedingssysteem, zoals we uitlegden in ons prachtboek The Future of Food? Dat had u gedácht. Wij dwaalden. Excuus. In werkelijkheid zijn eetbare insecten onderdeel van een groot complot dat ons simpelweg zal verplichten om ongedierte te eten, dat heimelijk verborgen wordt in brood, pasta, koekjes en zelfs in chocolade. Met fatale gevolgen.
Wakkere medemensen
Want wie zit er – behalve de baarlijke duivel Frans Timmermans himself – achter deze snode samenzwering? Big farma, meer bepaald: die insecten gaan ons namelijk allemaal ziek maken, zodat ze ons meer geneesmiddelen kunnen verkopen. Moeilijker is het niet. Maar je moet het wel willen zien, uiteraard. Gelukkig zijn er wakkere medemensen om ons hierop te wijzen. Ze gaan iedereen boycotten die eraan meedoet, van Danone en Haribo tot Coca-Cola en Delhaize. Echt waar: er komt een ongeziene faillissementsgolf op ons af. Kom achteraf niet beweren dat Filet Pur u niet verwittigd heeft.
(Weetje, opnieuw uit dat wonderlijke boek over de toekomst van onze voeding: we eten letterlijk dagelijks insecten, zonder dat we er ons van bewust zijn en zonder dat we er last van hebben. Er zitten nu eenmaal onvermijdelijk resten van insecten in bijvoorbeeld bier, fruitconserven of gedroogde specerijen… Smakelijk!)
Geniaal?
Tja, zoals onze goede vriend Albert Einstein altijd zei: “Het verschil tussen domheid en genialiteit is dat genialiteit z’n grenzen kent.” Hij zei ook nog iets anders: “Twee dingen zijn oneindig, het universum en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.” Gek wel, dat het artikel in kwestie gretig werd gelezen en gedeeld in z’n Frans- en Engelstalige versie, en ook op onze Nederlandse website (jaja, RetailDetail is ook een multinational, weliswaar in mini-uitvoering) maar veel minder op onze nuchtere Vlaamse webstek.
Hoewel, nuchter? Wij hadden andere zorgen afgelopen week: het definitief verdwijnen van een gewaardeerd Trappistenbier meer bepaald. Geen paniek echter: Achel verdwijnt helemaal niet, het bier blijft (voorlopig althans) gewoon even lekker, er worden (ook voorlopig) geen insecten aan toegevoegd en het debiet gaat verdubbelen. Wat zitten we hier eigenlijk te klagen? Ik denk dat ik er me straks eentje uitschenk. Tot volgende week!