Het regent alweer promoties, plagiaat is voortaan gewoon toegestaan en gezondheid is een relatief begrip. Toch regeren goede voornemens in dit eerste weekoverzicht van RetailDetail Food in het nieuwe jaar.
Foldergeweld
Aan alle lieve mensen die ons hun nieuwjaarswens toestuurden vanuit zonnige oorden als Zuid-Afrika, Senegal, Marokko of Australië: bedankt om aan ons te denken, hoor, terwijl wij in regen en wind naar het vuurwerk stonden te staren. Graag had ik u een vreedzaam en vruchtbaar jaar toegewenst, een jaar van constructieve samenwerking en duurzame innovatie, een jaar waarin retailers en fabrikanten de krachten verenigen met als enige doel de shopper te verblijden. Hey, dromen is ook in 2018 toegestaan, toch? Maar wat brengen de volgende twaalf maanden écht voor foodretail? Tja, ‘voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat’, zoals mijn Deense vriend en Nobelprijswinnaar Niels Bohr placht te zeggen – en als de grondlegger van de kwantummechanica het al niet weet, wie dan wel? Maar de grootste kans om het juiste weer te voorspellen heb je als je de mensen vertelt dat het morgen krék hetzelfde weer wordt als vandaag, dat weet elke weerman of -vrouw.
Kunnen we naar analogie met het weerbericht dan voorspellen dat het komende jaar in FMCG meer van hetzelfde zal brengen? Afgaande op de eerste folders die bij ons in de bus vielen, kunnen we dat wel degelijk. De jacht op de lege portemonnee van de shopper is geopend, de perceptie-oorlog gaat gewoon verder. Wat zegt Colruyt op letterlijk élke pagina in een krachtig rood dat geen ruimte laat voor de minste twijfel? Inderdaad: ‘Gegarandeerd de laagste prijzen’. Als om nog eens extra te benadrukken dat geen haar op het hoofd van Jef Colruyt eraan denkt om een strategische bocht te nemen, ondanks de aanzwellende kritiek op het laagsteprijzenbeleid van de retailer. Nee hoor, de discounter zal weerstaan aan élke snode aanval van élke concurrent. Als dàt geen goed voornemen is.
Vliegende start
Ook Ahold Delhaize had al goede voornemens aangekondigd, in de vorm van prijsverlagingen en zo. En inderdaad, daar zijn ze weer, de Hamsterweken bij Albert Heijn. Tegelijk geven de collega’s van Delhaize intussen meer dan honderd gratis producten weg, zomaar, omdat het kan – en omdat ze het van Albert Heijn geleerd hebben natuurlijk. ‘Vliegende start-promo’s’ noemen ze het daar. Hebben we recent niet geschreven dat enkel retailers baat hebben bij volumepromoties? Welja, ze hebben het gelezen. Dat de fusiepartners nu écht nauwer samenwerken is ook al te merken: de Delhaize-folder en de Albert Heijn-folder hebben nu allebei hetzelfde smalle formaatje, dat plaats biedt aan minder maar diepere promoties. En dat minder papier verbruikt. Ook in de schappen wordt de samenwerking zichtbaar: de verpakkingen van huismerken groeien naar elkaar toe, als we mogen afgaan op een foto van de nieuwe Crunchy Muesli die online circuleert – een realisatie van Designrepublic: op het logo na ziet de doos er voortaan geheel identiek uit bij Albert Heijn en bij Delhaize. Een logische stap die ongetwijfeld vervolgd wordt tot je geen verschil meer ziet tussen de ene en de andere winkel. Waarna de vraag of Albert Heijn op termijn al dan niet van de Belgische markt verdwijnt, gewoon geen issue meer zal zijn. Ziezo, probleem opgelost.
Er is meer. In afwachting van de Grote Aankondiging op 23 januari zetten de Carrefour hypermarkten in op 1+1, 2+1, 3+1, 8+4… het is haast niet bij te houden. Bij Intermarché smijten ze met vlees: 1kg + 1kg gratis alstublieft, omdat voedselverspilling geen issue is en de Dagen Zonder Vlees toch niet doorgaan. Dan kan Lidl niet achterblijven: XXL-promoweken met ook hier enkele onvermijdelijke 1+1 aanbiedingen. Die vinden we niet in de Aldi-folder, waarin vreemde kleine mannetjes en vrouwtjes deze week voor een vrolijke noot zorgen – never a dull moment, daar in Erpe-Mere. Makro houdt het bij de ouderwetse Ster-aanbiedingen die hun deugdelijkheid immers al decennialang hebben bewezen. En de rode draad in àl die folders: de producten van Weight Watchers uiteraard, want dit is hun topmaand. Immers, veel langer dan 31 januari gaan goede voornemens doorgaans niet mee. Tal van sympathieke medemensen willen nu af van hun zwembandjes en dubbele kinnen. We noemen geen namen. We zouden niet durven.
Slim staaltje
Het jaar begon in mineur voor Hein Deprez, de topman van Greenyard die de grootste groenten- en fruitboer van de wereld had willen worden, maar die voorlopig toch afziet van de aankoop van Dole, wegens iets te duur. Ook grote ondernemers moeten op de kleintjes letten.
Dat zouden ze trouwens ook beter doen bij Bio-Planet: de keten groeit maar stapelt de verliezen op als gevolg van grote investeringen. Net als zusterbedrijf CRU, dus. De reconversie van de laagste naar de hoogste prijs verloopt voor Colruyt Group niet zonder haperingen. Dat heb je wanneer je je comfortzone verlaat.
Een flesje Veuve Durand kraken ze intussen bij Aldi, omdat een rechter oordeelde dat een paard geen stier is. Dat was ernstig bedoeld. Meer zelfs, het ging om een rechtszaak met mogelijk grote economische impact. Immers, de harddiscounter mag straffeloos zijn spotgoedkope Buval pils verkopen in rode blikjes die een meer dan opvallende gelijkenis vertonen met het design van het steeds duurdere Jupiler. Eigenlijk is het enige verschil dus dat paardenhoofd, maar dat volstaat ruimschoots voor de rechter, die vindt dat shoppers maar moeten lezen wat er op het blik staat. Zo bevestigt ook Vrouwe Justitia dat de ware macht enkel aan retailers toekomt.
Het goede voorbeeld
Niks dan positivisme bij Colruyt, dat een sociale app lanceert die mensen toelaat om te winkelen voor een minder mobiele naaste. Mooi initiatief. De retailer werd geïnspireerd door supermarkt Select in Lauwe die al een tijdje klanten voor elkaar laat winkelen middels de service ‘Shoppen voor André’, wat naar onze bescheiden mening een veel fijnere benaming is dan de merknaam die Colruyt bedacht: ‘Apporto’ doet enerzijds denken aan een wandeling met de hond en anderzijds aan een mierzoet wijntje dat vooral bij rijpere dames in de smaak valt. Het zal wel aan ons liggen.
Het goede voorbeeld werd deze week ook gegeven door Kruidvat, dat op termijn gaat stoppen met de verkoop van sigaretten. “We kunnen het gewoon niet meer maken,” concludeert CEO Gerard van Breen geheel terecht. Een slim staaltje imagobouwen? Zeker, maar toch kan het applaus niet luid genoeg weerklinken. Aangezien wel meer retailers zich graag profileren op gezondheid, waren de media bijzonder benieuwd welke grote supermarktketen als eerste de volstrekt logische stap zou zetten om eveneens rookwaren uit de rekken te bannen. Het antwoord liet zich raden: voorlopig voelt niemand zich aangesproken. Is gezondheid dan een relatief begrip? “We wachten tot de overheid het verbiedt,” sprak er eentje. Ah ja, straks moeten ze ook de chips gaan saneren, stel je voor. Of vlees, want dat is immers het nieuwe tabak.
Het tegendeel
Best grappig: Jumbo blijft in alle toonaarden ontkennen dat er al iets concreet is op de Belgische markt. Welaan dan, als wij ook een goed voornemen mogen formuleren: we zullen niet nalaten u dit jaar op de hoogte te houden van elke volgende stap die de retailer uit Veghel beweert niet te zetten terwijl het tegendeel het geval is. U kent ons. Intussen zwellen ook geruchten aan omtrent de collega’s van Sligro, die weliswaar mooie resultaten kunnen voorleggen in foodservice, maar voor hun noodlijdende supermarktketen Emté echt wel dringend op zoek zijn naar een oplossing. En dan komt volgens sommige waarnemers toch weer Colruyt in beeld. We geven het maar mee.
Zoals iedereen laten wij ons op YouTube ook wel een doelloos meeslepen van filmpje naar filmpje, en dan kom je de gekste dingen tegen. Uitspraken van de week: “Veel kinderen weten niet dat kaas van de koe komt.” En: “We willen meer vis gaan kweken op het land.” Hij zei het écht, de charismatische leider Jef Colruyt, van wie bekend is dat hij zijn gesprekspartners graag op het verkeerde been zet teneinde de creativiteit en vernieuwingsdrang te stimuleren. Heerlijk. In dezelfde videoboodschap toont de CEO zich een fan van de blockchain. Want hij wil beter samenwerken met z’n leveranciers, en daarvoor heb je data nodig. Beter samenwerken? Echt? Zou hij dat al aan z’n inkoopafdeling hebben gemeld? We vragen het na! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.