Je kunt niemand meer vertrouwen, en al zeker managers van Delhaize niet. Of zou het toch die blonde van Coca-Cola zijn? Ach, er was wel urgenter FMCG-nieuws deze week: hier is het overzicht van RetailDetail Food.
Verdacht gedrag
Er is een band tussen onze boeiende FMCG-sector en De Mol, het fel gehypete televisieprogramma op de Vlaamse zender Vier. U herinnert zich dat de mol uit de vorige reeks bij Unilever werkte? Dit jaar zijn er twee FMCG-deelnemers, netjes verdeeld over één retailer en één fabrikant. Zou daar een verdoken vorm van sponsoring achter zitten, eigenlijk?
In dat geval had ik als marketingdirecteur van Delhaize toch liever een ander type uitgestuurd. Die Bertrand gedroeg zich in de eerste aflevering zo inconsistent dat hij door een grote meerderheid van de kijkers nu al beschouwd wordt als hoofdverdachte nummer één. Dit in tegenstelling tot de sympathieke West-Vlaamse blondine Marzena, die haar dagelijkse kost verdient bij Coca-Cola en die qua spontaniteit, diversiteit en ongedwongenheid perfect aansluit bij de merkwaarden van de frisdrankproducent.
Het kan tactiek zijn. Bijna alles wat Delhaize doet, lijkt verdacht tegenwoordig, en al zeker nu het ongeduld over de fusie in België toeneemt. Op het GS1 Forum van afgelopen donderdag stonden vertegenwoordigers van Delhaize en Albert Heijn daarom uitdrukkelijk onverdacht een duopresentatie te geven uit naam van hun beider werkgevers apart, en dus niet als Ahold Delhaize. Wat ze daar vertelden, was bovendien zo helder als bronwater: “fabrikanten, get your shit together of jullie komen er niet meer in!” Goed, ze gebruikten een iets ander vocabularium maar het kwam er wel op neer. Ze doelden op de kwaliteit van de aangeleverde productdata, die immers ondermaats blijkt. U bent verwittigd.
Afval verkopen
Als de sector van de handel nieuwe impulsen nodig heeft, dan kan ze altijd op de creativiteit van onze politici rekenen. Het geniaalste ideetje kwam deze keer van minister Joke Schauvliege, die vindt dat consumenten met hun afval gewoon in de supermarkt moeten terecht kunnen. Bij Comeos waren ze not amused: “winkels zijn geen containerparken.”
Dat klopt, tenzij we het hebben over voedseloverschotten, toch ook een vorm van afval. In Keulen opende recent de eerste Duitse supermarkt die enkel ‘gered voedsel’ verkoopt. Shoppers betalen er wat ze maar willen bovendien. Zou dat een succesvol businessmodel kunnen zijn?
Op de Food Waste Awards die donderdagavond in Leuven werden uitgereikt, viel geen afvalwinkel in de prijzen, wel onder andere de stad Gent die 100 restaurants zo ver kreeg om overschotten aan hun klanten aan te bieden in een ‘Restorestje’. Wat gewoon een nieuwe, hippere naam is voor een doggy bag. En minder hypocriet bovendien, want wie gelooft nu dat u die restjes écht aan uw hond gaat geven?
Mokkende manager
“Lotus speculoos, dat is de Coca-Cola van de koekjes”, hoorden we CEO Jan Boone ooit beweren. Beide smaken zouden even universeel zijn. Als dat klopt, dan komt er voorlopig geen einde aan het succesverhaal van de koekjesbakker. Afgelopen jaar werd de kaap van een half miljard euro omzet gerond. Bij Coca-Cola zélf zijn de resultaten minder rooskleurig en worden de prognoses teruggeschroefd.
Een goede week was het voor Jesper Hojer. De Deen, die tot voor enkele jaren geleden nog de topman was van Lidl België, heeft promotie gekregen en mag nu Lidl wereldwijd gaan leiden, net op het moment dat de discounter aan z’n Amerikaanse veroveringstocht begint bovendien. Hij zal zich niet vervelen.
Mokken daarentegen, dat deed CEO Koen Slippens van Sligro deze week in de pers. De bouwvergunning voor de fameuze Antwerpse vestiging van de Nederlandse horecagrossier loopt vertraging op door verzet van concurrenten. Slippens had op een rode loper gehoopt en betreurt dat de tegenstand niet met open vizier strijdt. Ach, hij moet niet klagen: het ene na het andere Vlaamse familiebedrijf komt zomaar haar handelsfonds aanbieden op een zilveren schaal. Als hij dàt al tegenwerking vindt, moet hij maar eens gaan praten met de mensen van Colruyt die jaren geleden het onzalige idee kregen om een poging te wagen op de Nederlandse markt.
Chocolade jurken
Denk om uw gezondheid. Vanaf volgende maand geen vlees, en deze maand geen druppel alcohol dus, wegens Tournée Minérale, een actie die onrust zaait in de horeca. Het weerhield Pernod Ricard er niet van om sterke omzet- en winststijgingen te publiceren. Vooral de whiskyverkoop ging goed. Dat zal deze maand wel even anders zijn. Ook over uw suikerconsumptie wordt gewaakt, en wel door de frisdranksector zelf: die wist de hoeveelheid suiker in frisdranken in België met wel 25% te verminderen, met dank wellicht aan de Coca-Cola Light-man.
Anderzijds probeert The Belgian Chocolate Group ons weer meer Koetjesrepen te verkopen. Jeugdsentiment voor de oudere jongeren onder ons, deze reep die sterk op chocolade lijkt maar geen chocolade genoemd mag worden wegens te weinig cacao. De producent introduceert twee nieuwe smaken: wit en karamel. Pieter De Crem is al fan. Nu u nog.
Maar als u échte chocolade wil proeven, is er dit weekend één adres: het Chocoladesalon in Tour & Taxis te Brussel. Vooral de modeshow van jurken in chocolade spreekt tot onze verbeelding. En die van u? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.