In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!
Hippe trends
Ach, waarom bevond ik me afgelopen woensdag gewoon in Antwerpen, en niet in Bologna, waar de deuren opengingen van het imposante voedingspretpark FICO Eataly World? Een soort Disneyland voor foodies is dat. Er zijn boerderijen, citrus- en olijfgaarden, bakkerijen en vleeswarenateliers. Bezoekers zien er onder andere hoe pasta gemaakt wordt of kunnen er kooklessen bijwonen. Verder herbergt het park een overdaad aan speciaalzaken, trattoria’s en sterrenrestaurants. Jawel, je kunt je een indigestie eten tot je helemaal blut bent, om vervolgens met een goed gevulde boodschappentas vol specialiteiten weer huiswaarts te keren. Maar helaas, in de drukke voorbereidingen voor onze fameuze RetailDetail Night was een plezierreisje naar Italië even geen optie.
We dienden ons dus tevreden te stellen met second best, namelijk een bezoekje vanochtend aan de jaarlijkse Delhaize Foodshow om er kennis te nemen van de hipste culinaire trends en te proeven van de heerlijkste innovaties. Ook niet slecht. En vandaar de lichte vertraging van uw favoriete column. Ja, retailjournalist, het is een zwaar beroep, dat kunnen we u verzekeren. Een flink afgetraind spijsverteringsstelsel strekt immers tot aanbeveling als je achtereenvolgens truffeltapenade, falafel, chocoladetaart, gemarineerde haringfilet, gegratineerde oester, hertenworst, kreeft en boter met eekhoorntjesbrood naar binnen mag werken. Maar hey, niets is ons te veel om u grondig te informeren, u kent ons. En hoort u ons klagen? Ik dacht het niet!
Sympathieke robot
Nu komt het er voor Delhaize nog op aan om al die exquise delicatessen tijdig in de winkels te krijgen, uiteraard. Spannend, want op dat vlak liep het recent niet van een leien dakje voor de retailer. Afgaande op Facebook- en Twitterberichten waanden sommige klanten zich in zo’n communistische staatswinkel in het Moskou van de jaren zeventig, zo angstwekkend leeg waren de rekken in hun supermarkt. Dat bleek onder andere het gevolg van een betoging voor een socialer Europa, waarop medewerkers van de Delhaize-distributiecentra zich massaal solidair toonden met mensen die niet dezelfde privileges genieten bij hun werkgever. Tja. De problemen zouden intussen opgelost zijn. We gaan straks eens kijken of dat klopt, want er valt weer gratis wijn te scoren, zien we in de folder.
Mochten de moeilijkheden toch aanhouden, dan kan Delhaize zich misschien laten inspireren door de collega’s van Ahold USA die momenteel testen of robots kunnen helpen om het executieniveau op de winkelvloer op te krikken. De sympathieke Marty checkt niet alleen of er geen vuil op de vloer ligt, maar controleert ook of de winkelrekken wel gevuld zijn zoals het hoort, en roept dan collega’s om het euvel op te lossen. Als we het goed begrijpen, neemt die robot dus gewoon de taken van de winkeldirecteur over. De wetenschap staat voor niets!
Alles verkeerd
Bij Carrefour stijgt de nervositeit intussen zienderogen. Had de nieuwe grote baas Alexandre Bompard niet aangekondigd dat hij de grote lijnen van zijn Transformatieplan eind november zou presenteren? Welnu, hij is van gedacht veranderd. Kan gebeuren. Alleen dwazen veranderen nooit van mening, hebben wij altijd geleerd. Noteer in uw agenda: het wordt 23 januari. De reden ligt voor de hand: dat plan gaat zonder twijfel ingrijpende herstructureringen en pijnlijke besparingen inhouden. Vakbonden houden daar niet van, en stakingen in de aanloop naar de feestdagen kan elke retailer missen als kiespijn. Als er dan toch moet gestaakt worden, dan liefst in de dode periode net na de solden, zal de topman gedacht hebben.
Als we de kans krijgen om onze favoriete CEO op te voeren in Filet Pur, dan laten we die niet liggen, u weet dat. Zou hij momenteel zitten pruilen op z’n bureau, of heeft hij een crisisvergadering belegd met z’n directiecomité? We hebben er het raden naar. Feit is wel dat Jef Colruyt flink de mantel werd uitgeveegd door niemand minder dan Gino Van Ossel, die zoals bekend onze favoriete retailprofessor is ten noorden van de taalgrens (niet dat hij daar veel concurrentie heeft, maar kom). En een strenge ook: volgens de winkelexpert doet Colruyt namelijk ongeveer alles verkeerd. In non-food hebben ze het marktleiderschap cadeau gedaan aan Bol.com en door halsstarrig te weigeren om voeding aan huis te leveren, geven ze nu Delhaize de kans om online marktaandeel te winnen. Tja, dat komt ervan als je niet in e-commerce gelooft. Kort samengevat: het faillissement wenkt.
Vriendelijk bedankt
Alsof dat allemaal niet erg genoeg is, komt de Nederlandse prijsvechter Jumbo dan nog eens frontaal de aanval openen. De keten is namelijk heel concreet op zoek naar behoorlijk grote winkelpanden in de Vlaamse periferie, zo onthulde RetailDetail deze week. Wat dus betekent dat ze hier geen stadswinkels maar wel ruime supermarkten willen openen, die directe concurrentie zullen vormen voor de Colruytwinkels. Ze zijn verwittigd in Halle. Nu, de Colruytfilialen in de omgeving van Turnhout hoeven niets te vrezen: daar wil de plaatselijke overheid geen nieuwe supermarkten meer vergunnen, omdat er al teveel zijn. Geen Jumbo in Turnhout dus, zoveel is zeker. En of het ‘gele gevaar’ er zelfs met de medewerking van de verenigde Vlaamse vastgoedmakelaars in zal slagen om dertig panden te vinden binnen de twee jaar, lijkt ons hoogst twijfelachtig. We volgen het op.
De uitdrukking ‘als een donderslag bij heldere hemel’ gebruiken wij slechts spaarzaam, omdat ze toch een beetje een cliché is. Maar ze past wonderwel bij het nieuws over het onverwachte vertrek van CEO Bernard Deryckere bij Alpro. ‘In onderling overleg’ volgens de officiële versie, ‘opgestapt’ volgens de enen, ‘aan de kant gezet’ volgens andere bronnen. In elk geval wordt de man die Alpro groot maakte nu door de nieuwe eigenaar Danone al dan niet vriendelijk bedankt voor bewezen diensten. Zijn opvolger is ook een Belg: Sven Lamote krijgt een zware erfenis mee maar kan steunen op een stevig CV.
Slechte wil
U hebt ze ongetwijfeld ook op het nieuws gevolgd, de recente avonturen van ons koningspaar in en rond de door smog geteisterde Taj Mahal. De vorst en zijn gemalin zetten daar geheel vrijwillig hun gezondheid op het spel in het algemeen belang, onder meer om er de afzet van Belgische appelen en peren te promoten, aangezien Poetin die niet meer lust. Vergeefse moeite, jammer genoeg: Indiërs denken dat de bruine vlekken op de Conférencepeer op bederf wijzen en moeten ‘m dus niet hebben. Daar sta je dan. Is onze fruitsector met het oog op een schitterende toekomst niet in staat om een geheel vlekkeloze toffe peer te ontwikkelen misschien?
Mensen van slechte wil zouden bovendien vraagtekens kunnen plaatsen bij de enorme ecologische voetafdruk die ons fruit achterlaat op zo’n halve wereldreis naar het oosten, en dat terwijl onze voedingsindustrie naar eigen zeggen grote inspanningen levert om quasi klimaatneutraal te worden. Maar op ook maar het minste signaal van slechte wil zult u ons uiteraard nooit betrappen. Uit respect voor de vele slachtoffers van ongepast machogedrag gaan we dus zeker ook niet lachen om de wat ongelukkige kop op de Aldi-folder eerder deze week, kunnen we dat afspreken?
Tot slot: niet enkel bij Delhaize, ook elders verschijnen opmerkelijke nieuwigheden in de rekken. De Britse retailer ASDA bijvoorbeeld lanceert kamelenmelk, een delicatesse die geheel lactosevrij is. Bovendien blijkt celebrity Kim Kardashian er dol op. Dat verklaart de verkoopprijs van bijna 14 euro per liter. En wij die dachten dat ASDA een prijsvechter was. Bij enkele vestigingen van Carrefour Market kun je dan weer een nieuwe, gezonde knolgroente gaan ontdekken: de Yacon. Nu ja, nieuw: hij wordt al eeuwen gekweekt in het Andesgebergte, maar nu dus ook in Limburg. Lekker in soep, puree, wok of salades, naar het schijnt. En hij kost maar drie euro per kilo. Dat lijkt er al meer op, niet? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.